Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorNieminen, Roope
dc.date.accessioned2020-12-15T08:30:06Z
dc.date.available2020-12-15T08:30:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73190
dc.description.abstractTutkin pro gradu –tutkielmassani Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden työuran vastaavuutta heidän kompetenssinsa kautta. Samalla selvitän, miten musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet vuosien aikana. Lisäksi tarkastelen sitä, ovatko valmistuneet kokeneet saaneensa riittävästi työkaluja koulutukseltaan. Määrittelen ensin musiikinopettajan profession, tehtävän sekä työnkuvan. Tämän jälkeen määrittelen kompetenssin ja sen alakäsitteet, josta siirryn opetussuunnitelmien tarkasteluun vuosilta 1982 – 2020. Tutkimukseni aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston teetättämään alumnikyselyyn vuosilta 2018 – 2019, mikä lähetettiin valmistuneille musiikinopettajille. Vastausmäärä oli 203, joista valikoin 54 tarkempaa analyysia varten. Tarkemmassa tarkastelussa olivat vastaajien, koulutuksen sisältö, mielipiteet koulutuksen sisällöstä ja heidän nykyinen työpaikkansa. Jaoin tutkimuksen koulutuksen sisällöt neljään eri kategoriaan: instrumentti-, musiikkitieto-, musiikinteoria- sekä muihin opintoihin. Lisäksi kategorisoin vastaajien kokemat koulutuksen hyvät puolet ja parannusehdotukset, ja vertailin tuloksia heidän työpaikkansa kanssa. Tulokset tuovat esiin uusia näkökulmia ja kysymyksiä musiikinopettajan kompetenssista sekä valmistuneiden työpaikan valinnan tekijöistä. Tutkimuksesta on nähtävissä myös eri opetussuunnitelmien vaihtelevuus opetuksen painotuksissa ja sisällöissä. Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että koulutuksen sisältö voi olla yksi vaikuttava tekijä työpaikan valinnassa. Tuloksissa on nähtävissä myös vastaajien eriäviä mielipiteitä koulutuksen sisällöistä, jotka tuovat mielenkiintoisia näkökulmia aiheeseen ja tuovat hyvin esiin aiheen jakamat erilaiset mielipiteet. Lisäksi tutkimus tuo ilmi hyviä viitteitä tulevaisuuden koulutuksen kehittämiseen sekä täydennyskoulutukseen.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikinopettajan professio
dc.subject.othermusiikillinen kompetenssi
dc.subject.othermusiikinopettajan kompetenssi
dc.subject.otherpedagoginen kompetenssi
dc.subject.othermusiikinopettajan koulutus
dc.titleMusiikinopettajien opintojen ja työuran vastaavuus kompetenssin näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012157137
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot