Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.authorRuotsalainen, Jenna
dc.date.accessioned2020-12-15T06:41:19Z
dc.date.available2020-12-15T06:41:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73162
dc.description.abstractMonien laajamittaisten yhteiskunnallisten ja teknologisten muutosten keskellä tarvitaan lähestymistapoja, joissa kunnioitetaan inhimillisiä arvoja ja tarpeita, jotka kykenevät integroimaan useita näkökulmia tekniikan suunnitteluun. Yksi vaihtoehtoinen lähestymistapa teknologian suunnittelussa on ihmisiin ja sosiaalisiin arvoihin sekä yhteistyöhön ja suunnittelun vastuullisuuteen perustuva ihmislähtöinen elämänmuototutkimusmetodi, Life-Based Service Design (LBSD tai LBD). Ihmislähtöistä suunnittelua tarvitaan erityisesti suunnitellessamme uusia tieto- ja viestintätekniikoita. Life-Based Design-lähestymistavassa määritellään ensisijaisesti kohteen elämänmuoto eli kohde, johon kehityssuunnitelmaa määritellään. Tässä tutkimuksessa tutkitaan, kuinka elämänmuotolähtöinen suunnittelu (LBSD) voi auttaa bisnesympäristössä käytettävän digitaalisen käyttöliittymän käytettävyyden parantamisessa. Tutkimuksen tuloksena luodaan LBSD-menetelmän avulla teoreettinen viitekehys, jota voidaan hyödyntää tulevaisuuden käyttöliittymän jatkokehityksen projekteissa. Viitekehyksen avulla vastataan siihen, kuinka elämänmuotolähtöinen suunnittelu, Life-Based Service Design, metodina voi tukea käyttöliittymän kehitysprojektin onnistumista, mitä asioita tulee ottaa huomioon kehitystyössä ja mitä sudenkuoppia tulee välttää. Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimii yritys, jonka keskitetty asiakaspalvelukeskusta vastaa koko Suomen yritys- ja kuluttaja-asiakaspalvelusta sekä käyttää päivittäisessä työssään digitaalisia tehtävänhallintatyökaluja. Tässä tutkimuksessa keskitytään nimenomaan yhteen pääjärjestelmään. Tutkimuksen tuloksena muodostettua teoreettista viitekehystä voidaan hyödyntää tutkitun käyttöliittymän jatkokehityksessä sekä muissa vastaavissa asiakaspalvelun rajapintoihin keskittyvissä järjestelmissä. Tutkimuksen tulokset muodostuvat katsauksesta aiheen kirjallisuuteen ja haastattelulla kerätystä empiirisestä aineistosta.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLBSD evaluointi bisnesympäristössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012157109
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysokäyttöliittymät
dc.subject.ysokäyttäjälähtöisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot