Pienryhmissä opiskelevien yläkoululaisten integrointi yleisopetuksen liikuntatunneille
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia hyötyjä ja mahdollisia haasteita on pienryhmässä opiskelevien oppilaiden integroimisesta yleisopetuksen liikuntatunneille. Tutkielmassa oli tarkoitus myös selvittää syitä pienryhmässä opiskelemiseen ja liikunnanopettajien käyttämiä menetelmiä liikuntatunneilla. Haluttiin myös kartoittaa, millaisia kokemuksia liikunnanopettajana toimivilla henkilöillä on omassa koulutuksessa käymistään erityispedagogiikkaan liittyvistä opinnoista ja millaista yhteistyötä liikunnanopettajat tekevät erityisluokanopettajan, koulunkäynninohjaajan ja kodin kanssa.
Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla seitsemää liikunnanopettajana toimivaa henkilöä. Aineistoa analysoitiin kouluintegraation, opetuksen järjestämisen ja yhteistyön näkökulmista, joista myös teoreettinen viitekehys koostuu.
Tulosten mukaan syinä pienryhmissä opiskeluun olivat etenkin erilaiset oppimisen ja tarkkaavaisuuden haasteet. Liikunnanopettajat eriyttivät opetusta käyttäen monipuolisesti erilaisia menetelmiä, jotta liikunnasta saatiin mielekästä kaikille oppilaille. Opettajat ajattelivat, että integraatio tarjoaa pienryhmäoppilaille tasa-arvoisen mahdollisuuden osallistua koko ikäryhmän mukana yhteisille liikuntatunneille. Integraation haasteina pidettiin alisuoriutumista ja häiriökäyttäytymistä isossa ryhmässä. Haastateltujen kokemusten mukaan koulutuksessa ei ole riittävästi vastattu siihen, millaista osaamista tarvitaan, kun toimitaan pienryhmässä opiskelevien oppilaiden kanssa, joilla on erilaisia tuen tarpeita. Yhteistyö eri tahojen kanssa nähtiin tärkeänä ja se koettiin toimivaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
Salonen, Anna (2023)Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen ... -
Kuulovammaisena yleisopetuksen liikunnassa
Ruonakangas, Laura (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan ... -
Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista
Nieminen, Aleksi (2020)Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ... -
ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyys koululiikunnassa
Kauppila, Anni; Ahoniemi, Jenni (2023)Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on kuvata ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyttä koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on analysoida ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyteen ... -
Opettajien käsityksiä terveystiedon ja liikunnan integraatiosta yläkoulussa
Weckström, Veronika (2015)Tämän kahden tieteenalan yhteisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää terveystiedon- ja liikunnanopettajien käsityksiä terveystiedon ja liikunnan integraatiosta yläkoulussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.