Pienryhmissä opiskelevien yläkoululaisten integrointi yleisopetuksen liikuntatunneille
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia hyötyjä ja mahdollisia haasteita on pienryhmässä opiskelevien oppilaiden integroimisesta yleisopetuksen liikuntatunneille. Tutkielmassa oli tarkoitus myös selvittää syitä pienryhmässä opiskelemiseen ja liikunnanopettajien käyttämiä menetelmiä liikuntatunneilla. Haluttiin myös kartoittaa, millaisia kokemuksia liikunnanopettajana toimivilla henkilöillä on omassa koulutuksessa käymistään erityispedagogiikkaan liittyvistä opinnoista ja millaista yhteistyötä liikunnanopettajat tekevät erityisluokanopettajan, koulunkäynninohjaajan ja kodin kanssa.
Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla seitsemää liikunnanopettajana toimivaa henkilöä. Aineistoa analysoitiin kouluintegraation, opetuksen järjestämisen ja yhteistyön näkökulmista, joista myös teoreettinen viitekehys koostuu.
Tulosten mukaan syinä pienryhmissä opiskeluun olivat etenkin erilaiset oppimisen ja tarkkaavaisuuden haasteet. Liikunnanopettajat eriyttivät opetusta käyttäen monipuolisesti erilaisia menetelmiä, jotta liikunnasta saatiin mielekästä kaikille oppilaille. Opettajat ajattelivat, että integraatio tarjoaa pienryhmäoppilaille tasa-arvoisen mahdollisuuden osallistua koko ikäryhmän mukana yhteisille liikuntatunneille. Integraation haasteina pidettiin alisuoriutumista ja häiriökäyttäytymistä isossa ryhmässä. Haastateltujen kokemusten mukaan koulutuksessa ei ole riittävästi vastattu siihen, millaista osaamista tarvitaan, kun toimitaan pienryhmässä opiskelevien oppilaiden kanssa, joilla on erilaisia tuen tarpeita. Yhteistyö eri tahojen kanssa nähtiin tärkeänä ja se koettiin toimivaksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista
Nieminen, Aleksi (2020)Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ... -
Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä : oppilaiden ja opettajien kokemuksia
Vuori, Kaisa (2014)Vuori, Kaisa (2014). Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä: oppilaiden ja opettajien kokemuksia. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 60 ... -
Erityis- ja yleisopetuksen yhteistyö : opettajien ja rehtoreiden näkökulmia
Jääskeläinen, Katja; Koskinen, Katriina (2002) -
Opettajien käsityksiä terveystiedon ja liikunnan integraatiosta yläkoulussa
Weckström, Veronika (2015)Tämän kahden tieteenalan yhteisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää terveystiedon- ja liikunnanopettajien käsityksiä terveystiedon ja liikunnan integraatiosta yläkoulussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ...