Show simple item record

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorHintsa, Mari
dc.date.accessioned2020-12-09T11:42:27Z
dc.date.available2020-12-09T11:42:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73067
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen jaetusta pedagogisesta johtajuudesta sekä tunnistaa toimintakulttuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisessa varhaiskasvatuskontekstissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemän päiväkodin johtajaa, jotka toimivat johtajina saman kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla siten, että kahden ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja kolmannessa tutkimuskysymyksessä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähtökohta jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumiselle on varhaiskasvatuksen perustehtävän selkiyttäminen. Sen varmistamiseksi tulee johdetun keskustelun avulla muodostaa yhteinen ymmärrys tavoitellusta toimintakulttuurista ja varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista. Johdetun keskustelun lisäksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa tulee vahvistaa opettajien johtajuutta sekä arvioinnin rakenteita. Tutkimuksen tulosten mukaan tavoiteltua toimintakulttuuria rajoittaviksi tekijöiksi muodostuvat ajan puute ja kiire, ihmisten johtamiseen liittyvät moninaiset ilmiöt sekä laajat johdettavat kokonaisuudet. Tässä tutkimuksessa vahvistui, että varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista voidaan muodostaa yhteinen ymmärrys ja siten päästä ohjaavien asiakirjojen määrittelemän toiminnan tasolle. Tähän tarvitaan vahvaa pedagogista johtajuutta, jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumista ja toimintakulttuurin kriittistä reflektointia.fi
dc.format.extent84
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherjaettu pedagoginen johtajuus
dc.titleJaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012097008
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysopedagoginen johtaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record