dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Hintsa, Mari | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T11:42:27Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T11:42:27Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73067 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen jaetusta pedagogisesta johtajuudesta sekä tunnistaa toimintakulttuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisessa varhaiskasvatuskontekstissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemän päiväkodin johtajaa, jotka toimivat johtajina saman kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla siten, että kahden ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja kolmannessa tutkimuskysymyksessä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähtökohta jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumiselle on varhaiskasvatuksen perustehtävän selkiyttäminen. Sen varmistamiseksi tulee johdetun keskustelun avulla muodostaa yhteinen ymmärrys tavoitellusta toimintakulttuurista ja varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista. Johdetun keskustelun lisäksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa tulee vahvistaa opettajien johtajuutta sekä arvioinnin rakenteita. Tutkimuksen tulosten mukaan tavoiteltua toimintakulttuuria rajoittaviksi tekijöiksi muodostuvat ajan puute ja kiire, ihmisten johtamiseen liittyvät moninaiset ilmiöt sekä laajat johdettavat kokonaisuudet.
Tässä tutkimuksessa vahvistui, että varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista voidaan muodostaa yhteinen ymmärrys ja siten päästä ohjaavien asiakirjojen määrittelemän toiminnan tasolle. Tähän tarvitaan vahvaa pedagogista johtajuutta, jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumista ja toimintakulttuurin kriittistä reflektointia. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | jaettu pedagoginen johtajuus | |
dc.title | Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012097008 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | toimintakulttuuri | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | pedagoginen johtaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |