Show simple item record

dc.contributor.advisorSalo, Markus
dc.contributor.authorHillilä, Petra
dc.date.accessioned2020-12-09T08:38:19Z
dc.date.available2020-12-09T08:38:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73052
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin mitkä verkostopalveluiden erikoispiirteet aiheuttavat teknostressitekijöitä yhteisömanagereille ja mitä teknostressitekijöitä he kohtaavat työssään. Yhteisömanageri on yrityksen edustaja, joka ylläpitää yrityksen verkostopalveluiden verkkoyhteisöjä. Teknostressillä tarkoitetaan tietojärjestelmien käyttäjässä aiheuttamaa stressiä ja se syntyy ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen prosessissa, jossa käyttäjän on sopeuduttava uuteen tilanteeseen. Teknostressi kuormittaa yksilöä psyykkisesti ja fyysisesti sekä vaikuttaa käyttäytymiseen. Tämä kuormitus vaikuttaa välillisesti myös organisaatioon esimerkiksi työtyytyväisyyden ja palautumisen kautta. Yhteisömanagerit työskentelevät erilaisten tietojärjestelmien ja laitteiden kanssa kuin muut tietotyöläiset. He kohtaavat työssään perinteisten tietojärjestelmien kuten sähköpostin aiheuttamaa teknostressiä sekä sosiaalisten verkostopalveluiden aiheuttamaa teknostressiä. Verkostopalveluiden aiheuttamaa teknostressiä on tutkittu vapaa-ajan kontekstissa, jolloin käytössä korostuvat ihmisen hedonistiset tarpeet. Verkostopalveluiden erikoispiirteiden takia ne voivat aiheuttaa riippuvuutta käyttäjilleen. Tässä tutkimus tuo uutta tietoa siitä, miten verkostopalvelut aiheuttavat teknostressiä, kun niiden käyttö ei ole vapaaehtoista, vaan on sidottu henkilön työtehtäviin. Tutkielmassa koottiin ensin kirjallisuuskatsaus teknostressiin sekä verkostopalveluiden verkkoyhteisöihin. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin yhteisömanagereille, jotka ylläpitivät jonkun yrityksen verkkoyhteisöjä olemalla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa sekä tuottivat sisältöä verkostopalveluiden verkkoyhteisöihin. Kaikki haastateltavat työskentelivät eri organisaatioiden yhteisömanagereina. Tutkimuksen mukaan verkostopalveluiden aika ja paikkariippumattomuuden aiheuttamat roolikonfliktit sekä informaation määrä aiheuttivat teknostressiä yhteisömanagereille.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to clarify with literature review and empirical research which special features of social networking sites cause technostress for community managers and which techno stressors community managers face in their work. Community manager is defined as advocate who maintains the brands communities in social networking sites. Technostress means the stress that is faced by the user of information systems and it’s created in the process of human computer interaction where user must cope with the new. Technostress strains the user mentally and physically and has behavioral consequences. These strains affect the organization via work satisfaction and recovery. Community managers work with array of different information systems and devices than regular knowledge workers. They face technostress caused by traditional organization systems such as email as well as technostress caused by social networking sites. Technostress caused by social networking sites has been studied in leisure contexts that emphases the hedonic use. Due to their special characteristics they can cause addiction to the user. This study aims to bring new knowledge on how social networking sites cause technostress as the usage is not voluntary but rather tied to users work. Firstly, literature review was gathered about technostress and brand communities. Based on the literature review qualitative empirical research with semi structured interviews was executed. The interviews were executed with community managers that upkeep brand communities in social networking sites are in interaction with customers and create content for the network. All the interviewees work in different organizations. According to the empirical study the time and place independence caused role conflicts and the information over-flow cause technostress for the community managers.en
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherteknostressi
dc.subject.otherverkostopalvelut
dc.subject.otheryhteisömanagerit
dc.titleYhteisömanagereiden kokema teknostressi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012096993
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record