Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLitmanen, Tapio
dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorArkko, Marko
dc.date.accessioned2020-12-04T06:45:13Z
dc.date.available2020-12-04T06:45:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72976
dc.description.abstractEuroopan unionin laajuinen huoli on ollut lapsien ja nuorten oppiminen kouluissa ja oppilaitoksissa osaksi demokraattista yhteiskuntaa. Suomessa lainsäädäntö velvoittaa oppilaitoksia huomioimaan opiskelijan osallistamisen oppilaitoksen asioiden valmisteluun. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammatillisten opiskelijoiden käsityksiä toisen asteen oppilaitosvaikuttamisesta. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina Koulutuskeskus Salpauksessa, jossa haastateltiin neljäätoista opiskelijaa parihaastatteluina. Haastateltavat oli valittu eri ammatillisilta koulutusaloilta ja kampuksilta Päijät-Hämeen alueella. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksesta nousi esiin, että oppilaitosvaikuttamisen esteinä pidettiin erityisesti tiedotusta vaikuttamismahdollisuuksista. Opiskelijat eivät pitäneet sitä kovin näkyvänä ja yhdenmukaisena. Toisena asiana aineistosta tuli esiin, että tutkimuskohteena olleessa organisaatiossa opiskelijat eivät tunnistaneet tai olleet tietoisia yhteisistä toimintatavoista, miten opiskelija voisi asioihin päästä vaikuttamaan. Esiin nousi myös opiskelijatoiminnan yleinen tunnistaminen organisaatiossa. Olen nimennyt sen tässä raportissa henkilöstön tietoisuudeksi ja asenteiksi opiskelijavaikuttamisesta. Opiskelijan innostamiseksi oppilaitosvaikuttamiseen tarvitaan vahva yhteinen toimintakulttuuri, joka on koko organisaation henkilöstön tietoisuudessa ja tapoina toimia opiskelijaa osallistettaessa. Opiskelijoille viestintä pitäisi olla yhdenmukaista erilaisista vaikuttamismahdollisuuksista. Yhteinen toimintatapa isossa koulutusorganisaatiossa antaa opiskelijoille tilan opiskelupäivän aikana harjoittaa vaikuttamista ja päätöksentekoa, sekä sitä kautta oppia ja kiinnostua turvallisessa ympäristössä yhteisten asioiden hoitoon yhteiskunnassa.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleOpiskelijan osallistaminen ja vaikuttamismahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012046926
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysooppilaitokset
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright