Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLundell, Jan
dc.contributor.advisorAksela, Maija
dc.contributor.authorHäkkinen, Pirjo
dc.date.accessioned2020-12-03T09:44:25Z
dc.date.available2020-12-03T09:44:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72951
dc.description.abstractTämän työn teoreettisena taustana on toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä kolmesta eri kokonaisuudesta liittyen FYKE (FYsiikka ja KEmia) –opetukseen. Nämä kaikki tapaukset olivat osa Jyväskylän yliopiston järjestämää LUMA (LUonnontieteet ja MAtematiikka) –toimintaa ja sijoittuivat vuonna 2004 uudistetun opetussuunnitelman perusteiden jälkeiseen ajankohtaan. Tutkimus jakautui kolmeen osaan: 1) Luokanopettajaopiskelijoille luotiin ”Vettä Verkossa” –verkkomateriaali, jonka käyttökelpoisuutta oppimateriaalina arvioitiin kyselyjen perusteella. Materiaalin pohjalta laadittiin kysely, jossa testattiin vastaajien aiheeseen liittyvää aineen hallintaa. Kyselyyn osallistui kaksi luokanopettajaopiskelijaryhmää (n = 21), joista yhdeksän vastaajaa erikoistuivat ympäristö- ja luonnontieteisiin. Loput vastaajista (n = 12) erikoistuivat muihin kuin edellä mainittuihin aineisiin. 2) LUMA-asiantuntijan kokeellisuuteen painottuvat vierailut toteutettiin Keski-Suomen maakunnan alakouluissa vuosina 2011-2013. Tä- män työn tekijä suunnitteli ja toteutti vierailut, joihin osallistui yhteensä 6220 oppilasta ja 311 opettajaa. Vierailujen aikana tutkija observoi ja piti tutkimuspäiväkirjaa. Vierailujen jälkeen opettajille lähetettiin kysely vierailun sekä LUMA-toiminnan herättämistä ajatuksista (n = 311). Oppituntien sisällöt ja aiheet on kuvattu tarkemmin tässä työssä. 3) Kokeellista kemiaa Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella toteutettiin vuosien 2006-2017 aikana. Kaikkiaan vierailupäiviin osallistui 2400 alakoulun oppilasta ja 240 opettajaa. Vuosien 2015-2017 aikana 478 oppilasta osallistuivat kyselyyn vierailupäivästä. Kysely oli laadittu tehtävämonisteeksi, jonka oppilaat täyttivät päivän aikana ja jättivät tutkijalle vierailun lopuksi. Tutkimuksen ensimmäisen osan tuloksissa havaittiin eroja luokanopettajaopiskelijoiden välillä aineen sisällön hallinnassa. Yliopistossa suoritetuista luonnontieteiden opinnoista oli hyötyä FYKE-opettamiseen liittyvien haastavien käsitteiden oppimisessa. Tutkimuksen toisessa ja kolmannessa osassa tutkimustulokset osoittivat kokeellisen ja arkipäivään liittyvän FYKE-opetuksen vaikuttavan myönteisesti alakoululaisten luonnontieteiden omaksumiseen ja oppimiseen. Kaikissa kolmessa edellä toimintakokonaisuudessa opettajan osuus oli merkittävä uutta asiaa opeteltaessa. Tämän tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että opettajalla on keskeinen rooli FYKE-aineiden peruskäsitteiden opettamisessa alakoulussa oppilaan itseohjautuvan omatoimisen opiskelun lisäksi. Luokan- ja aineenopettajien täydennyskoulutuksen muotona LUMA-keskuksen rooli voidaan todeta merkittävänä yliopistojen ja koulutoimen yhteistyön kehittämisen muotona.fi
dc.format.extent171
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.subject.otherFYKE
dc.subject.otherkehittämistutkimus
dc.subject.othertutkimuksellinen oppiminen
dc.titleLuonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012036905
dc.type.ontasotLisensiaatintyöfi
dc.type.ontasotLicentiate thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysomonimuoto-opetus
dc.subject.ysotoimintatutkimus
dc.subject.ysokokeellisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysovierailut
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG3


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot