Aineettoman pääoman arvonmääritys osana yrityskaupan arvonmääritystä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Nykyisessä tietotaito- ja teknologiavaltaisessa nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä aineettoman pääoman rooli korostuu entistä enemmän yrityksien arvonmuodostuksessa ja kilpailuedun hankkimisessa. Yrityskauppojen taustalla on usein tarve hankkia aineettomia resursseja. Aineettoman pääoman roolin kasvettua yrityskaupan arvonmäärityksessä tulisi kiinnittää enemmän huomiota myös aineettoman pääoman arvonmääritykseen.
Tämän pro gradu -työn tavoitteena on tutkia yrityksen arvonmääritysprosessia, aineettoman pääoman arvonmääritystä yrityskaupassa, aineettoman pääoman arvonmääritykseen käytettäviä menetelmiä ja IFRS-standardien vaikutusta aineettoman pääoman arvonmääritykseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu yrityksen kokonaisarvonmäärityksestä yrityskaupassa, aineettoman pääoman arvonmääri-tyksestä ja arvonmääritysmenetelmistä sekä aineettomaan pääomaan liittyvistä IFRS-standardeista. Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin haastattelemalla kuudessa haastattelussa seitsemää yrityskauppoihin ja arvonmääritykseen erikoistunutta asiantuntijaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimusten tulosten mukaan aineeton pääoma on yksi keskeinen yrityksen arvoajuri. Lisäksi IFRS-säädösten myötä aineettoman pääoman merkitys yrityskaupan arvonmäärityksessä on kasvanut. Aineettoman pääoman arvonmääritykseen keskeisesti liittyvä IFRS 3 -standardi on asettanut aineettoman pääoman arvonmääritykselle tietyt suuntaviivat, joiden pohjalta sen arvonmääritykselle on vakiintunut tiettyjä käytäntöjä. Aineettoman pääoman arvonmäärityksessä on tiettyjä eroavaisuuksia verrattuna yrityksen kokonaisarvonmääritykseen ja siinä käytetään aineettomille omaisuuserille ominaisia arvonmääritysmenetelmiä. Arvonmäärityksen haasteina ovat aineettomista omaisuuseristä niukasti saatava informaatio ja niiden moninaisuus sekä aineettomaan omaisuuteen liittyvän riskin huomiointi. Aineettoman pääoman arvonmäärityksen ansiosta yrityskaupan arvonmäärityksen läpinäkyvyys lisääntyy ja yrityskaupassa nähdään paremmin, mistä yrityksen arvo koostuu ja mitkä ovat sen keskeiset arvoajurit.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yrityskaupan ja yrityksen arvonmäärityksen onnistuminen pitkällä aikavälillä : ostajan näkökulma
Koskiahde, Essi; Koskiahde, Inka (2018)Tässä pro gradu – tutkielmassa selvitettiin, miten yrityskauppa ja yrityksen arvonmääritys olivat ostajan näkökulmasta tarkasteltuna onnistuneet, kun yrityskaupasta oli kulunut useampi vuosi. Tutkielman kohteena olivat ... -
Liikearvon arvonalentumisen vaikutus osakkeen epänormaaliin tuottoon suomalaisissa pörssiyhtiöissä 2012-2019
Nyrhinen, Henrik (2020)Liikearvon alaskirjauksista on tullut yleisempiä, kun liikearvon arvostaminen on muuttunut pörssiyhtiöissä huomattavasti sen jälkeen, kun kansainväliset tilinpäätösstandardit (IFRS) tulivat voimaan EU:n alueella vuonna ... -
Fair value -arvostusten tilintarkastamisen erityispiirteitä
Vidqvist, Samuel (2017)Fair valuen eli käyvän arvon soveltamisella omaisuuserien arvostuksessa on kansainvälisessä IFRS-säännöstössä jo pitkät perinteet. Tämän lisäksi Suomen kansallinen uusi kirjanpitolaki tuli voimaan 1.1.2016 ja uudistunut ... -
Mikro- ja pienyrityksen arvonmäärityksen erityispiirteet asiantuntijanäkökulmasta
Alonen, Anni (2023)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee arvonmääritystä mikro- ja pienyrityskontekstissa. Tutkielma selvittää mikro- ja pienyrityksen arvonmäärityksen erityispiirteitä käytännön asiantuntijanäkökulmasta tarkkaan valikoitujen ... -
Euroopan pankkisektorilla toteutetun yrityskaupan vaikutus ostavan osapuolen osakekurssiin
Oikarinen, Jaakko (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yrityskauppojen lyhytaikaisia vaikutuksia niissä ostavina osapuolina olevien yhtiöiden osakekursseihin. Tutkimus on rajattu koskemaan vuosina 2009-2017 tehtyjä yritysostoja, ...