Valamon luostarin viherympäristötraditio
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maisteritutkielman aihe on Valamon luostarin viheralueet ja niihin liittyvä traditio. Tutkielman on tarkoitus: antaa tietoa Valamon luostarin viheralueiden kehityksestä, suhteuttaa se puutarhatyyleihin ja selvittää valamolaista viherympäristötraditiota. Valamon luostari on 1560–1570-luvuilla perustettu venäläinen
ortodoksinen miesluostari. Luostarin historia jakaantuu aikaan Laatokan saarella ja vuoden 1940 jälkeiseen aikaan Heinävedellä, joka on Valamon luostarin nykyinen sijaintipaikka. Olen valinnut käsitteen viherympäristö, koska se mahdollistaa erilaisten viheralueiden käsittelemisen saman otsikon alla. Valamon
luostarin viheralueita ei ole tutkittu aikaisemmin. Heinäveden Valamon viheralueet on hybridin, joka on
rakentunut savolaisen kartanomiljöön päälle.
Olen käyttänyt tutkielman teoreettisessa asemoinnissa Valamon luostaria koskevaa tutkimusta ja puutarhataidetta yleisesti käsittelevää aineistoa. Tutkielmani on laadullinen etnografinen tutkimus, joka tarkastelee visuaalisesti havaittavia kohteita muodon- ja sisällönanalyysin kautta luoden tietoa kohteesta. Tutkielman aineisto koostuu Valamo-kirjallisuudesta, Valamon luostarin arkistojen puutarhamateriaalista.
Tutkielmaa varten on tehty kaksi haastattelua, jotka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Laatokan Valamolla on ollut laaja puutarhatraditio, joka on suhteutunut 1800- ja 1900-luvun alun maisemapuutarhataiteeseen. Laatokan Valamossa harjoitettiin kehittynyt hyötypuutarhatoimintaa. Luostaritoiminnan siirtyminen Heinävedelle merkitsi tradition siirtymistä uuteen ympäristöön. Veljestön pienentyessä myös viherympäristötraditio kaventui ja katkesi, koska käytännön edellytyksiä jatkumiselle ei ollut.
1970-luvulla Valamon luostarin keskittyminen matkailuun nosti jälleen viherympäristöjen arvon oleelliseksi asiaksi. Heinäveden Valamon luostarin viherympäristötoimet on suoritettu monen toimijan yhteistyönä. Lopputulos on kerroksellinen kokonaisuus, jolle ei ole olemassa vertailukohtaa. Tutkielmani toimii
avauksena Valamon luostarin viherympäristöjen syvällisemmälle ymmärtämiselle, ja tarjoaa työkaluja jatkotutkimuksen tekemiseen niin ortodoksisen luostaripuutarhan kontekstissa, että Valamon luostarin yhteisöllisen viherympäristötradition kehyksessä.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28991]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Православная церковь и православные медиа в современной России : отношение верующих к использованию современных социальных медиа церковью
Ikäheimonen, Elisa (2023)Ortodoksisella kirkolla on laaja historiallinen vaikutus venäjän yhteiskunnan muodostumiseen sekä kehitykseen. Ortodoksinen kirkko osallistuu aktiivisesti venäjän kansalaisten yhteiskunnalliseen sekä kulttuuriseen elämään. ... -
Suomalaiset ihmeitä tekevät ikonit
Ronkainen, Maria (2019)Tässä maisterintutkielmassa käsitellään suomalaisia ihmeitä tekeviä ikoneja. Näitä ovat Konevitsan Jumalanäiti, Valamon Jumalanäiti, Suloisesti suuteleva Jumalanäiti, Jerusalemin Jumalanäiti, Jumalanäidin Akatistos ja ... -
Kolme näkökulmaa Valamon Obihod-sävelmistöön
Autio, Sirpa (2001) -
Suomen ortodoksisen kirkon jäsenistön alkuperäiskansa : kolttasaamelaiset
Capdeville, Sophie Alix (Ortodoksisten Pappien Liitto; Itä-Suomen yliopisto, 2018)Suomessa on noin 9 000 saamelaista, joiden kotiseutualue kattaa Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kunnat sekä Sodankylän pohjoisosan. Yli puolet saamelaisista asuu kotiseutualueensa ulkopuolella. Noin kolmasosa saamelaisista puhuu ...