Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHelminen, Laura
dc.date.accessioned2020-12-01T10:12:45Z
dc.date.available2020-12-01T10:12:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72889
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää itsemääräämisteorian motivaatiotekijöiden toteutumista alakoulussa urheilukasvatusmallin avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin nousevatko itsemääräämisteorian motivaatiotekijät autonomia, kyvykkyys ja yhteisöllisyys esiin, tukemalla oppilaan itseohjautuvuutta urheilukasvatusmallin tuomien roolien avulla alakoulussa. Pääpaino tutkimuksessa oli urheilukasvatusmallin oppilaskoutsausmetodissa, jossa oppilaan itseohjautuvuutta lisättiin erilaisten vastuutehtävien ja roolien avulla. Tutkimustehtävää lähestyttiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla, joissa tarkasteltiin millaisia sisäistä motivaatiota edistäviä autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden kokemuksia oppilailla on eri toimintarooleista urheilukasvatusjaksolla. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen teorialähtöinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja aineiston analysointimenetelmänä fenomenografia. Tutkimus toteutettiin lukuvuonna 2019-2020 yhdessä Uudenmaan peruskouluista. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat alakoulun 5. luokan oppilaat, joista haastatteluun osallistui kuusi oppilasta. Tutkimusjakson suunnittelu toteutettiin yhdessä oppilaiden kanssa marraskuussa 2019. Lajiharjoittelujakso ja valmennus käynnistettiin marras-joulukuun vaiheessa 2019. Urheilujakson sarja ja loppuottelut pelattiin tammi-helmikuussa 2020 ja haastatteluaineisto kerättiin huhti-toukoluussa 2020. Tutkimustulosten perusteella urheilukasvatusjakson aikana oppilaan sisäinen motivaatio kasvoi tyydyttämällä itsemääräämisteorian kolme perustarvetta: autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden. Oppilaan autonomian kokemus kasvoi erityisesti valmentajan roolissa toimittaessa, valintoja ja päätöksiä tehtäessä. Oppilaan kyvykkyys kasvoi oppilaan toimiessa onnistuneesti urheilukasvatusmallin tuomissa eri rooleissa ja kokiessaan olevansa kyvykäs tehtävissään. Oppilaan yhteisöllisyyden kokemus kasvoi urheilujakson aikana oppilaan saadessa olla osana joukkuetta ja koko ryhmää. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Siedentopin urheilukasvatusmallin avulla voidaan edistää oppilaan itseohjautuvuutta ja sisäisen motivaation syntymistä Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian psykologiset perustarpeet täyttämällä. Tutkimustulosten perusteella urheilukasvatusmallin oppilaskoutsausmetodi tuki oppilaan sisäisen motivaation syntymistä.fi
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate the realization of the motivational factors of the Self-Determination Theory in the Sport Education Model. The study examined whether the motivational factors of the Theory of Self-Determination emerge in autonomy, competence, and relatedness, supporting student self-determination through the roles brought by the Sports Educational Model in primary school. The focus on the study was in the Student Coaching Method of the Sport Educational Model in which the student self-determination was increased through various responsibilities and roles. The research task was approached through three research questions; what kind of experiences of autonomy, competence and relatedness students have that promote internal motivation in different activity roles in the period of Sport Education. The research was the qualitative theory-based study, the method of data collection was a thematic interview and the method of data analysis was phenomenography. This study was implemented and carried out in the academic year of 2019-2020 in one of the primary schools in Southern Finland. The target group of the study was the 5th grade students out of whom six students participated in the interview. The planning of the research period was carried out together with the students in November 2019. The sport training period and coaching was started in November-December 2019. The series and finals of the Sports Education period were ran in January-February 2020 and the interview data was collected in April-May 2020. Based on the results, during the period of Sport Education, the student’s intrinsic motivation increased by fulfilling the three basic needs of the Theory of Self-Determination: autonomy, competence, and relatedness. The experience of autonomy increased especially in the role of Student Coach while making choices and decisions. The student's competence increased as the student experienced being competent and successful in the various roles and tasks of the Sports Education Model. The student's relatedness increased during the Sport Education period as the student experienced to be part of a team and the whole group. Based on the research results, it can be stated that Siedentop’s Sport Education Model promotes student self-determination and internal motivation by fulfilling the basic psychological needs of Deci and Ryan’s Theory of Self-Determination. Based on the research results, the Student Coach Method of the Sports Education Model supported the emergence of the student's intrinsic motivation.en
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherurheilukasvatusmalli
dc.subject.othersisäinen motivaatio
dc.titleSiedentopin urheilukasvatusmalli edistämässä oppilaan itseohjautuvuutta ja sisäisen motivaation syntymistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012016849
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoitsemäärääminen
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysokyvykkyys
dc.subject.ysoliikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot