University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Siedentopin urheilukasvatusmalli edistämässä oppilaan itseohjautuvuutta ja sisäisen motivaation syntymistä

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Helminen, Laura
Date
2020
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää itsemääräämisteorian motivaatiotekijöiden toteutumista alakoulussa urheilukasvatusmallin avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin nousevatko itsemääräämisteorian motivaatiotekijät autonomia, kyvykkyys ja yhteisöllisyys esiin, tukemalla oppilaan itseohjautuvuutta urheilukasvatusmallin tuomien roolien avulla alakoulussa. Pääpaino tutkimuksessa oli urheilukasvatusmallin oppilaskoutsausmetodissa, jossa oppilaan itseohjautuvuutta lisättiin erilaisten vastuutehtävien ja roolien avulla. Tutkimustehtävää lähestyttiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla, joissa tarkasteltiin millaisia sisäistä motivaatiota edistäviä autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden kokemuksia oppilailla on eri toimintarooleista urheilukasvatusjaksolla. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen teorialähtöinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja aineiston analysointimenetelmänä fenomenografia. Tutkimus toteutettiin lukuvuonna 2019-2020 yhdessä Uudenmaan peruskouluista. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat alakoulun 5. luokan oppilaat, joista haastatteluun osallistui kuusi oppilasta. Tutkimusjakson suunnittelu toteutettiin yhdessä oppilaiden kanssa marraskuussa 2019. Lajiharjoittelujakso ja valmennus käynnistettiin marras-joulukuun vaiheessa 2019. Urheilujakson sarja ja loppuottelut pelattiin tammi-helmikuussa 2020 ja haastatteluaineisto kerättiin huhti-toukoluussa 2020. Tutkimustulosten perusteella urheilukasvatusjakson aikana oppilaan sisäinen motivaatio kasvoi tyydyttämällä itsemääräämisteorian kolme perustarvetta: autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden. Oppilaan autonomian kokemus kasvoi erityisesti valmentajan roolissa toimittaessa, valintoja ja päätöksiä tehtäessä. Oppilaan kyvykkyys kasvoi oppilaan toimiessa onnistuneesti urheilukasvatusmallin tuomissa eri rooleissa ja kokiessaan olevansa kyvykäs tehtävissään. Oppilaan yhteisöllisyyden kokemus kasvoi urheilujakson aikana oppilaan saadessa olla osana joukkuetta ja koko ryhmää. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Siedentopin urheilukasvatusmallin avulla voidaan edistää oppilaan itseohjautuvuutta ja sisäisen motivaation syntymistä Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian psykologiset perustarpeet täyttämällä. Tutkimustulosten perusteella urheilukasvatusmallin oppilaskoutsausmetodi tuki oppilaan sisäisen motivaation syntymistä. ...
 
The aim of this study was to investigate the realization of the motivational factors of the Self-Determination Theory in the Sport Education Model. The study examined whether the motivational factors of the Theory of Self-Determination emerge in autonomy, competence, and relatedness, supporting student self-determination through the roles brought by the Sports Educational Model in primary school. The focus on the study was in the Student Coaching Method of the Sport Educational Model in which the student self-determination was increased through various responsibilities and roles. The research task was approached through three research questions; what kind of experiences of autonomy, competence and relatedness students have that promote internal motivation in different activity roles in the period of Sport Education. The research was the qualitative theory-based study, the method of data collection was a thematic interview and the method of data analysis was phenomenography. This study was implemented and carried out in the academic year of 2019-2020 in one of the primary schools in Southern Finland. The target group of the study was the 5th grade students out of whom six students participated in the interview. The planning of the research period was carried out together with the students in November 2019. The sport training period and coaching was started in November-December 2019. The series and finals of the Sports Education period were ran in January-February 2020 and the interview data was collected in April-May 2020. Based on the results, during the period of Sport Education, the student’s intrinsic motivation increased by fulfilling the three basic needs of the Theory of Self-Determination: autonomy, competence, and relatedness. The experience of autonomy increased especially in the role of Student Coach while making choices and decisions. The student's competence increased as the student experienced being competent and successful in the various roles and tasks of the Sports Education Model. The student's relatedness increased during the Sport Education period as the student experienced to be part of a team and the whole group. Based on the research results, it can be stated that Siedentop’s Sport Education Model promotes student self-determination and internal motivation by fulfilling the basic psychological needs of Deci and Ryan’s Theory of Self-Determination. Based on the research results, the Student Coach Method of the Sports Education Model supported the emergence of the student's intrinsic motivation. ...
 
Keywords
urheilukasvatusmalli sisäinen motivaatio itsemäärääminen yhteisöllisyys alakoululaiset kyvykkyys liikunta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012016849

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa 

    Aninko, Jaakko (2015)
    Tutkimuksessa selvitetään toiminnallisen opettamisen hyötyjä ja haittoja sekä sen merkitys oppilaiden sisäisen motivaation rakentumiseen. Näiden teemojen lisäksi tutkimus johtaa lukijan sellaisten kysymysten äärelle, kuten ...
  • Sisäisen ja ulkoisen motivaation yhteys suorituskykyyn ja urheilumenestykseen 

    Tammilehto, Simo (2023)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää sisäisen ja ulkoisen motivaation yhteyttä suorituskykyyn ja urheilumenestykseen. Aiheen valinta on perusteltu siten, että motivaatiosta on runsaasti teoriaa ja tutkimuksia esimerkiksi ...
  • Sisäisen motivaation merkitys e-oppimisessa 

    Sikiö, Saku (2021)
    Tutkimus tutkii kirjallisuuskatsauksen kautta sisäisen motivaation ja opetuksessa käytetyn informaatioteknologian suhdetta. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa koulutuksen merkitys kasvaa jatkuvasti. Mielenkiinto kohdistuu ...
  • Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluun liittyvien myönteisten ja kielteisten tunteiden sekä sisäisen ja ulkoisen motivaation päivittäinen dynamiikka 

    Mäkinen, Maria (2010)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelijoiden sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä myönteisten ja kielteisten opiskeluun liittyvien tunteiden dynamiikkaa päivittäisellä tasolla. ...
  • Sisäisen viestinnän vaikutus henkilöstön motivaatioon : tapaustutkimus 

    Vettanen, Niklas (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka sisäinen viestintä vaikuttaa henkilöstön motivaatioon ja miten sisäistä viestintää voidaan parantaa, kun tavoitteena on sitoutuneempi henkilöstö. Sisäisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre