dc.contributor.advisor | Pääjoki, Tarja | |
dc.contributor.author | Tuikkala, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T11:49:43Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T11:49:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72828 | |
dc.description.abstract | Tutkin USA:n Etelä-Dakotasta alkunsa saanutta NoDAPL-liikettä, joka vastustaa Dakota Access Pipelineöljyputken rakentamista Standing Rocking lakotareservaatin läpi. Tutkimustehtäväni on NoDAPL-liikkeen visuaalisen viestinnän ja sen muodostaman aktivistisen taiteen myötä rakentuvan identiteetin ja identifikoitumispisteiden tutkiminen. Tutkimuskysymyksiä on kaksi: ”Miten aktivismi kanavoidaan visuaaliseksi ja tarinalliseksi viestiksi NoDAPL-protestiliikkeessä?” ja ”Millaista identiteettiä nämä teemat luovat liikkeelle?” Tutkimuksen aineistoa ovat NoDAPLin visuaaliseen viestintä sosiaalisen median Twitter palvelussa jaetut kuvat, valokuvat, piirrokset ynnä muut kuvatiedostot. Olen tehnyt aineistolle kaksi ajallista rajausta: maaliskuun 2017 sekä vuoden 2018, jotta aineisto pysyy kooltaan kohtuullisena. Tutkimukseni on metodiltaan etnografinen, hyödyntäen mm. visuaalista antropologiaa ja internetetnografiaa.
Teen aineistolle neliosaisen teemoittelun aineistosta nousevien piirteiden mukaan. Tätä teemoittelua käytän pohjana, kun tarkastelen NoDAPLin aktivistista taidetta ja sen luomaa identiteettiä. Identiteetin rakentumisessa käytän lähteenä ensisijaisesti Stuart Hallin teosta Identiteetti (2005). Tutkimukseni tulokset ovat, että NoDAPL kanavoi kolonialistisesta historiasta ja alkuperäiskansojen stereotypisoinnista aktivistista taidetta, jolla se luo identifikoitumispisteitä. Nuo identifikoitumispisteet toimivat paitsi nykyaikaisen alkuperäiskansaidentiteetin uudistajina, myös suureen yleisöön vetoavina vastakulttuurielementteinä. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | aktivistinen taide | |
dc.title | Aktivistisen taiteen muodostamat identiteetit NoDAPL-liikkeessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011266794 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | alkuperäiskansat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |