Tapaustutkimus tietoturvainvestoinneista pienessä kasvuyrityksessä
Tutkielmassa selvitetään, miten tietoturvainvestoinnit näkyvät pienessä kasvuyrityksessä ja mikä on yrityksen odotetun kasvun vaikutus yrityksen tietoturvainvestointitarpeisiin. Pieniksi kasvuyrityksiksi luokitellaan startup-yritykset ja kasvuhakuiset pk-yritykset. Tutkielmassa yhdistetään teoria organisaation kasvusta yrityksen tietoturvainvestointitarpeisiin: miten yrityksen johdon näkemys tietoturvainvestointien tarpeesta muuttuu yrityksen kasvaessa? Tutkielman empiirinen osio toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tuloksissa kuvataan, miten pienessä, voimakkaasti kasvuhakuisessa, suomalaisessa startup-yrityksessä suhtaudutaan tietoturvainvestointeihin. Tuloksista käy ilmi, että yrityksen tietoturvainvestointien ja odotetun kasvun välillä on yhteys. Investointityyppien välillä on eroa; osa tietoturvainvestoinneista koetaan vain isojen organisaatioiden asiaksi ja tarpeelliseksi vasta kun yritys on jo kasvanut huomattavasti suurempaan kokoluokkaan. Tietoturvaan investoidaan sen verran kuin on välttämätöntä, mutta ei ylimääräistä. Tietoturvainvestointien ei koeta tuovan suoraa kilpailuetua. Ensisijaisesti investoidaan kasvua tuoviin asioihin. Tietoturvan pitää olla riittävällä tasolla, mutta jos ei ole mitään pakottavaa syytä investoida resursseja tietoturvaan, muut asiat menevät edelle. Tarve tietoturvainvestoinneille tulee tyypillisesti yrityksen ulkopuolelta: lainsäädännön vaatimukset ja asiakkaan vaatimukset ovat keskeisimpiä syitä tietoturvainvestoinnille. Investointipäätökset tehdään keskustelun kautta ilman erillisiä työkaluja tai viitekehyksiä. Investoinnit pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan ilman rahallisia investointeja, hyödyntämällä esimerkiksi erilaisia vapaasti saatavilla olevia avoimen lähdekoodin ohjelmistoja. Tapausyrityksessä korostui ”tee se itse”-lähestymistapa tietoturva-asioihin.
...
This study aims to clarify how information security investments are considered in a small growth company and how growth affects company’s information security investment needs. Small growth companies comprise startup companies and growth focused SMEs. In this work organizational growth theories are coupled with organization’s information security investment needs: how does growth affect management’s perception of organization’s information security investment needs? The empirical part of the study is conducted as a qualitative case study. The case study explores how information security needs are perceived in a small, Finnish, strongly growth-focused startup company. The findings suggest that there is a link between company’s information security investments and expected growth. There are differences between investment types; some are considered necessary only in large organizations and others only after meaningful growth. Only essential investments to information security are done, no more. Information security investments are not perceived as a source of direct competitive advantage. Primarily, investments are allocated to sources of growth; company’s information security measures need to attain necessary level of protection, however, if there is no mandatory reason to invest in information security, other investments are prioritized. The need for an information security investment generally originates outside the organization: legal requirements and customer demands are the primary reasons to invest in information security. Investment decisions are done based on discussions. Frameworks or tools are not used. Investments without monetary commitment are preferred e.g. by taking advantage of openly available open source software solutions. Homegrown approach to information security topics was emphasized in the case company.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A model for measuring growth readiness of internationalizing SMEs
Helander, Heidi (2021)Organisaation kasvu kansainvälistymällä rajoitetuilla resursseilla vaatii hyvää liiketoimintaprosessien hallintaa ja oikeita digitaaliteknologioita kasvun tukemiseksi. Nopeatempoisessa ympäristössä toimivien nopeasti ... -
Ely-keskuksen hakumenettelyn opit
Saarinen, Eero (2016) -
Managing a start-up brand from founder competence and nets
Moisiola, Jani (2019)This Master’s degree thesis research studies the phenomenon of branding in a start-up context through the concepts of brand orientation, branding activities, brand design and brand identity. An especial focus is placed on ... -
Brand building in startups : best practices and influence on angel investor decision-making
Reuter, Aapo (2020)Startup-yritykset ovat tärkeitä uusien työpaikkojen ja innovaatioiden synnyttäjiä. Monet niistä kuitenkin kaatuvat ennen merkittävän kasvun saavuttamista. Syitä epäonnistumisen on monia, mutta vahvan yritysbrändin on ... -
Exploring the Relationship Between Trust and Business Start-Ups in 52 Countries Over 16 Years
Mangeloja, Esa; Ovaska, Tomi; Takashima, Ryo (College of Business, Feng Chia University, 2021)A well-functioning social network involves attributes such as honesty, benevolence, fairness and confidence. When this network – trust - has formed, participants can count on reliable and consistent economic transactions. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.