”Siinä voi pahimmillaan käydä niin, että se lapsi menee siellä pesuveden mukana” : diskursiivinen näkökulma fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Koulutuspolitiikka ohjaa vahvasti opettajien työtä. Se sisältää vaatimuksia opettajien pätevyydestä ja tehtävistä, tulevaisuuden osaamisesta ja monialaisesta yhteistyöstä eri toimijoiden välillä sekä raamittaa työtä rahoituksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista koulutuspolitiikkaan liittyvää puhetta fysioterapiaopettajat tuottavat ja minkälaisia identiteettejä fysioterapiaopettajien puhetavoista muodostuu aiheen sisällä.
Tämä pro gradu-tutkimus liittyy Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Osaavat opettajat yhdessä!-tutkimus- ja kehityshankkeeseen, joka toteutettiin aikavälillä 2017-2019. Tutkimusaineistona oli kolme ryhmähaastattelua, joissa oli haastateltavana yhteensä seitsemän (n=7) fysioterapiaopettajaa. Haastateltavia oli sekä yliopistosta, että ammattikorkeakoulusta. Haastatteluaineisto analysoitiin diskurssianalyysillä yhtenä aineistona.
Aineiston analyysin tuloksena fysioterapiaopettajien puheesta nousi esiin viisi koulutuspoliittista teemaa: lainsäädäntö, talouden resurssit, tulevaisuuden ennakointi, verkostot ja elinikäinen oppiminen. Teemojen sisällä fysioterapiaopettajien puhetapojen kautta muodostui neljä identiteettiä: ammatillinen kehittäjä, ammatillisen arvon kyseenalaistaja, ulkoisiin vaateisiin sopeutuja ja ristiriitojen esiintuoja. Identiteettien esiintyminen vaihteli eri teemojen sisällä.
Tulosten perusteella fysioterapiaopettajien puhe koulutuspolitiikan eri teemoista oli moninaista. Vaikka koulutuspolitiikassa nähtiin mahdollisuuksia, oli epävarmuus, velvollisuudet ja vaatimukset hallitsevassa osassa fysioterapiaopettajien puheessa. Fysioterapiaopettajia on tutkittu Suomessa vähän, tämän tutkimuksen aihe fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan on uusi. Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska koulutuspolitiikka ohjaa fysioterapiaopettajien työtä. Tämä tutkimus tuo uutta näkökulmaa fysioterapiaopettajien suhteesta koulutuspolitiikkaan. Tuloksia voidaan hyödyntää terveystieteiden opettajakoulutuksen kehitystyössä ja jatkotutkimusaiheina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysioterapiaopettajien osaaminen : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksistä
Alila, Marja (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksiä ja ymmärtää fysioterapiaopettajien osaamisen ilmiötä. Opettajien osaamisvaatimukset muuttuvat yhteiskunnan ja työelämän muutosten mukana. ... -
"Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
Harjunen, Mari (2020)Globaalit, yhteiskunnalliset ja työelämässä tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajien osaamisvaatimuksiin. Muutokset haastavat opettajia pysymään työssään ajan tasalla ja kehittämään itseään työelämän tarpeita vastaamaan. ... -
"Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
Louhiala-Hänninen, Pauliina (2016)Pro Gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhteisöllisyyden toteutumista Suomen ammattikorkeakouluissa fysioterapian koulutusohjelmissa toimivien opettajien keskuudessa. Aihe on ajankohtainen sillä yhdeksi suomalaisen ... -
Muuttuva fysioterapiaopettajuus : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden opettajuuden muutokseen liittyvistä käsityksistä
Seeslahti, Henna (2020)Opettajuus on moniulotteinen ja muuttuva ilmiö, jota voidaan pitää yksilön subjektiivisena kokemuksena opettajan työstä. Yhteiskunnan nopeatahtiset muutokset kuten globalisaatio ja digitalisaatio muuttavat opettajuutta ... -
"Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
Marjanen, Annulotta (2015)Tutkimus tarkastelee Jyväskylän yliopistossa työskentelevien opettajankouluttajien ja opettajankoulutuksesta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia koulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.