dc.contributor.advisor | Itäpuisto, Maritta | |
dc.contributor.author | Hokkanen, Pinja | |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T11:12:10Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T11:12:10Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72781 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä
ja -välineitä koulukuraattorit käyttävät yksilökohtaisessa kuraattorityössä varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Varhainen puuttuminen on tärkeää ongelmien ennaltaehkäisemisen kannalta. Tutkielman aihe on tärkeä, koska koulu on lapselle ja nuorelle yksi merkittävimmistä
kasvuympäristöistä, joissa myös kuraattori voi olla vaikuttamassa asioihin. Koulun sosiaalityöstä ei ole myöskään paljon tutkimusta. Uusille tutkimuksille on tarvetta, koska monet tutkimukset, joissa aiheena on koulun sosiaalityö, on julkaistu ennen vuonna 2014 voimaan tullutta
oppilas- ja opiskelijahuoltolakia (1287/2013).
Tutkielman perusteella kuraattorit tekevät keskenään hyvin erilaista yksilökohtaista kuraattorityötä. Yhteisiä piirteitä ovat oppilaan tilanteen kartoitus sekä tuen tarpeen arviointi. Lisäksi
kuraattorit toimivat yhteistyössä vanhempien ja esimerkiksi opettajan, psykologin ja lastensuojelun kanssa. Kuraattorit käyttävät monia eri työmenetelmiä kuten haastattelua, piirrättämistä,
draamaa ja kotikäyntejä. Kaikkia työmenetelmiä yhdistää keskustelu, jonka kuraattori näkevät
tärkeänä osaa työtään. Sen vuoksi vuorovaikutustaitoja pidetään tärkeänä välineenä kuraattorityössä.
Koulukuraattorin roolin epäselvyys koulussa, lasten ja nuorten elämäntapojen ja olosuhteiden
muutokset sekä kuraattoripalvelujen resursointi ovat haasteita koulun sosiaalityössä. Kuraattorien kokemusten mukaan koulun sosiaalityö painottuu yksilökohtaiseen kuraattorityöhön yhteisöllisen sijaan, vaikka sen kuuluisi olla toisin päin. Kandidaatintutkielman perusteella tulin siihen johtopäätökseen, että oppilaille tulisi olla tarjolla yksilökohtaisia kuraattoripalveluja, mutta
työtä täytyisi pyrkiä kehittämään yhteisöllisempään suuntaan. Koulun eri ammattiryhmien kesken olisi myös tärkeä kehittää ohjeistusta, mikä on kenenkin rooli epäselvyyksien vähentämiseksi ja jotta oppilaat saisivat kaiken mahdollisen tuen, jota he tarvitsevat. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011246744 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | koulukuraattorit | |
dc.subject.yso | varhainen puuttuminen | |
dc.subject.yso | oppilashuolto | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | sosiaalityö | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | koulupsykologit | |