Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSarja, Anneli
dc.date.accessioned2020-11-24T10:33:16Z
dc.date.available2020-11-24T10:33:16Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.citationSarja, A. (2000). Dialogioppiminen ryhmä- ja yksilötasoilla hoitotyön kontekstissa. <i>Aikuiskasvatus</i>, <i>20</i>(2), 99-108. <a href="https://doi.org/10.33336/aik.93275" target="_blank">https://doi.org/10.33336/aik.93275</a>
dc.identifier.otherCONVID_19507504
dc.identifier.otherTUTKAID_4034
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72764
dc.description.abstractArtikkelissa dialogioppimista on tulkittu hoitotyön oppimisen ja opettamisen erilaisissa käytänteissä. Käsitys dialogista perustuu Bahtinin puheen teoriaan, jossa näkökulmien vastakkaisuutta pidetään dialogin syntymisen ehtona. Käsitys oppimisesta perustuu kontekstuaaliseen näkemykseen, jossa oppimisen kohteeksi rajataan arkitodellisuus ja sieltä nousevat ongelmat. Koska arjen ristiriitaiset käytänteet kiinnittyvät erilaisiin ajattelu- ja toimintamalleihin, puheesta on etsitty historiallisia ääniä, vakiintuneiksi muodostuneita hoitamisen ja oppimisen muotoja. Tarkoituksena on ollut selvittää, millaisten dialogien avulla näistä erilaisista äänistä rakennetaan jaettua ja yksilöllistä tietämystä. Analyysimenetelmän avulla löytyi kaksi dialogioppimisen tapaa: kriittinen ja reflektiivinen dialogi. Näistä kehittyneemmässä, kriittisessä dialogissa vastakkaisia näkökulmia ei pyritty sulauttamaan toisiinsa, vaan käytettiin hyväksi ongelman monitasoiseen tarkastelemiseen. Reflektiivisen dialogin avulla jaettua tietämystä pyrittiin sitä vastoin tuottamaan yhdistämällä ryhmän jäsenten erilaisia näkökulmia toisiinsa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.relation.ispartofseriesAikuiskasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherdialogifi
dc.subject.otheroppiminenfi
dc.subject.othervuorovaikutusfi
dc.subject.otheropetusharjoittelufi
dc.titleDialogioppiminen ryhmä- ja yksilötasoilla hoitotyön kontekstissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010166281
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2020-10-16T12:15:16Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange99-108
dc.relation.issn0358-6197
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume20
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja & Aikuiskasvatus, 2000
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopetusharjoittelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14560
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10747
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33336/aik.93275


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright