Dialogioppiminen ryhmä- ja yksilötasoilla hoitotyön kontekstissa
Sarja, A. (2000). Dialogioppiminen ryhmä- ja yksilötasoilla hoitotyön kontekstissa. Aikuiskasvatus, 20(2), 99-108. https://doi.org/10.33336/aik.93275
Julkaistu sarjassa
AikuiskasvatusTekijät
Päivämäärä
2000Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Aikuiskasvatus, 2000
Artikkelissa dialogioppimista on tulkittu hoitotyön oppimisen ja opettamisen erilaisissa käytänteissä. Käsitys dialogista perustuu Bahtinin puheen teoriaan, jossa näkökulmien vastakkaisuutta pidetään dialogin syntymisen ehtona. Käsitys oppimisesta perustuu kontekstuaaliseen näkemykseen, jossa oppimisen kohteeksi rajataan arkitodellisuus ja sieltä nousevat ongelmat. Koska arjen ristiriitaiset käytänteet kiinnittyvät erilaisiin ajattelu- ja toimintamalleihin, puheesta on etsitty historiallisia ääniä, vakiintuneiksi muodostuneita hoitamisen ja oppimisen muotoja. Tarkoituksena on ollut selvittää, millaisten dialogien avulla näistä erilaisista äänistä rakennetaan jaettua ja yksilöllistä tietämystä. Analyysimenetelmän avulla löytyi kaksi dialogioppimisen tapaa: kriittinen ja reflektiivinen dialogi. Näistä kehittyneemmässä, kriittisessä dialogissa vastakkaisia näkökulmia ei pyritty sulauttamaan toisiinsa, vaan käytettiin hyväksi ongelman monitasoiseen tarkastelemiseen. Reflektiivisen dialogin avulla jaettua tietämystä pyrittiin sitä vastoin tuottamaan yhdistämällä ryhmän jäsenten erilaisia näkökulmia toisiinsa.
...
ISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-6197Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19507504
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dialogisuuden käsite pariterapian kontekstissa
Suviola, Jari (2009) -
Kulttuuri ja psykoterapia : terapiapuhe kulttuurienvälisessä kontekstissa
Snellman, Olli (2010) -
Kokemuksellisen oppimisen kautta kohti terveyden edistämisen asiantuntijuutta : hoitotyön ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyden edistämisen oppiminen hoitotyön harjoittelussa
Liimatainen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Understanding meaning-making of diversity : education students' experience of a 10 day intensive programme
Pardede, Saga (2017)The aim of this study is to question meaning-making and how individuals’ narrate around it based on a 10 day intensive programmes. Inside out - Outside in: Building bridges with diversity in teacher education project was ... -
Ensiapukurssi aikuisen oppijan myönteisenä oppimiskokemuksena
Sihvo, Minna (2017)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan ensiapukurssia aikuisen myönteisenä oppimiskokemuksena. Tavoitteena oli selvittää, millaisista teki-jöistä aikuisen ensiavun oppijan myönteinen oppimiskokemus koostuu yli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.