University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Unraveling the reason of participation in crowdturfing campaigns using neutralization theory

Thumbnail
View/Open
323.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kauppila, Santtu
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Disinformaation nähdään olevan ubiikki digitaalisissa ympäristöissä, etenkin nyt, uuden alan kehittyessä entisesti rehellisistä talkoistamis (crowdsoursing) hankkeista. Nämä crowdturfing kampanjat myyvät astroturfattuja työntekijöitä tekemään mitä tahansa disinformaatiota asiakas haluaakaan. Analyysimme aiheessa tehtiin kolmen tutkimuskysymyksen ympärille: ”Miten tavalliset talkoistamisesta kiinnostuneet työntekijät liittyvät digitaalisiin disinformaatio kampanjoihin?” ja ”Mitkä ovat ne ulottuvuudet missä tavallinen työntekijä voi suorittaa digitaalisen disinformaation tekoja?” Näitä kysymyksiä tutkiaksemme, toimme mukaan neutralisaatio teorian, jotta pystymme paremmin tutkimaan ilmiötä, ja kolmanne kysymyksemme: ”Mihin pisteeseen asti neutralisaatio teoria pystyy selittämään digitaalisen disinformaation tekojen suorittamista?” Tässä Maisterin Teesissä tutkimme aihetta vignette pohjaisilla haastatteluilla, missä kysyimme kuinka uskottavana jokainen haastateltava piti jokaista neutralisaatio tekniikkaa. Kysymyksenä oli kuinka todennäköisenä he pitivät jokaisen neutralisaatio tekniikan käyttöä kontekstissa. Nämä haastattelut antavat meidän nähdä kuinka todennäköisinä ja realistisina kukin neutralisaatio tekniikka nähtiin. Testasimme jokaista neutralisaation tekniikkaa useasta näkökulmasta. Näistä keskusteluista voimme hypotesoida että Bryant et al.'n lisäykset 'hyvään luonteeseen vetoaminen' ja 'viktimisaatio' ovat liian kärjistettyjä ja ulkopuolisia digitaalisiin disinformaatio konteksteihin. Tähän liittyen, näemme myös kuinka mitä itsekkäämpänä haastateltava näki työläisen motiiviin, sitä realistisempana tämä piti tätä motiivia. Haastateltavat näkivät digitaalisiin disinformaatio kampanjoihin liittymisen lähes täysin itsekkäänä toimintona. Lopuksi, ja ehkä tärkeimpänä, olemme hämmentyneitä siitä määrästä haastateltavista ketkä pitivät näitä kampanjoita laillisina ja sallittuina sosiaalisen media alustojen silmissä. Tämä saattaa johtua pelkästään tietämättömyydestä, mikä voi olla yksi avaintekijöistä miksi normaalit työntekijät liittyvät crowdturfaamiseen. Tämän lisäksi lähes kaikki haastateltavat puhuivat digitaalisesta kanssakäymisestä ja nettimediasta halveksuvalla pessimismillä. Mikä on tämän lopullinen seuraamus digitaaliselle maailmalle, jää nähtäväksi. ...
 
Disinformation is thought to be ubiquitous in digital space, especially now that a booming industry is beginning to evolve from previously honest crowdsourcing enterprises. These crowdturfing projects sell astroturfed workers to act out whatever disinformation their customer demands of them. Our analysis on the topic spanned three research questions: ”What drives these ordinary people interested in crowdsourcing projects to join digital disinformation campaigns?” and ”What are the dimensions in which an individual worker can perform digital disinformation acts?” To explore these questions, we brought in neutralization theory in order to better explore the phenomenon and imposed another question alongside it in: ”To what extent can neutralization theory be used to justify participating in digital disinformation acts?” In this Master's Thesis we set out to study the possibilities with vignette-based interviews where we asked each of the participants to judge each 'excuse' of a neutralization technique for how likely they believed it to occur. From these discussions we determine the perceived plausibility of each neutralization technique through various angles and excuses. From this, we hypothesise that Bryant et al.'s additions of appeal to good character and victimisation, in particular, are too extreme or detached for digital disinformation contexts, failing to produce satisfactory results. In relation to this, we find that the more selfish an interviewee determined the motive of a participant to be, the better the overall plausibility of that particular excuse. It was generally thought that participation in digital disinformation campaigns was a purely selfish exercise. Finally, and maybe most importantly, through the discussions we find that many of the interviewees thought that these digital disinformation campaigns were both legal in the eyes of legislation and allowed by the social media platforms. This may stem from a simple lack of knowledge, which is likely a key reason as to why ordinary workers participate in crowdturfing. In addition, to this, nearly all of the interviewees spoke with contemptible pessimism about digital discourse and online media. What ramifications this has for digital spaces as a whole, remains to be seen. ...
 
Keywords
crowdturfing neutralization theory sosiaalinen media disinformaatio Internet vinjetit valheet social media disinformation vignettes lies
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011196686

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Predicting intention to participate in self-management behaviors in patients with Familial Hypercholesterolemia : a cross-national study 

    Hagger, Martin S.; Hamilton, Kyra; Hardcastle, Sarah J.; Hu, Miao; Kwok, See; Lin, Jie; Nawawi, Hapizah M.; Pang, Jing; Santos, Raul D.; Soran, Handrean; Su, Ta-Chen; Tomlinson, Brian; Watts, Gerald F. (Elsevier Ltd, 2019)
    Rationale. Familial Hypercholesterolemia (FH) is a genetic condition that predisposes patients to substantially increased risk of early-onset atherosclerotic cardiovascular disease. FH risks can be minimized through regular ...
  • Unethical But Not Illegal : Uncovering the Persuasive Messages Leveraged by Providers of the 'Real' Online Social Impressions 

    Soliman, Wael; Rinta-Kahila, Tapani (European Conference on Information Systems, 2018)
    Due to the drastically elevated prominence of social networking sites (SNS), online social impressions such as views, comments, followers, subscribers, likes, and dislikes have become a valuable currency that translates ...
  • Platformed Interactions : How Social Media Platforms Relate to Candidate–Constituent Interaction During Finnish 2015 Election Campaigning 

    Nelimarkka, Matti; Laaksonen, Salla-Maaria; Tuokko, Mari; Valkonen, Tarja (Sage Publications, 2020)
    Interaction between candidates and constituents via social media is a well-studied domain. The article takes this research further through a synthesis with platform studies, emerging scholarship that applies a critical ...
  • School Bullying Through Graphic Vignettes : Developing a New Arts-Based Method to Study a Sensitive Topic 

    Khanolainen, Daria; Semenova, Elena (Sage Publications, 2020)
    The purpose of this study was to develop a new arts-based measure assessing school bullying and to test it within a pilot study involving 19 schoolchildren (mean age = 15.4; range = 1.00). The researchers designed the new ...
  • Composite vignettes of Swedish male and female professional handball players’ career paths 

    Ekengren, Johan; Stambulova, Natalia B.; Johnson, Urban; Carlsson, Ing-Marie; Ryba, Tatiana V. (Routledge, 2020)
    The aim of this study was to describe gender-specific career paths of Swedish professional handball players. A reanalysis of Ekengren et al. (2018) career interviews with nine male and nine female players led to creating ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre