dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin koulutulokkaiden minäkäsityksen sisältöä, jäsentyneisyyttä ja arvovarausta sekä näihin vaikuttavia yleisiä sosiaalisia ehtoja (asuinpaikka, vanhempien ammatti) sekä spesifimpiä perheenjäsenten vuorovaikutuksen laatuun ja toverisuhteisiin liittyviä oppimiskokemuksia. Myös minäkäsityksen merkitystä sosiaalisten taitojen kannalta tarkasteltiin. Tutkimukseen osallistui 212 6-7-vuotiasta lasta kaupungeista, taajamista ja syrjäseudulta. Minäkäsityksen tutkimusmenetelminä käytettiin vapaata minäkuvausta, kuvaminäkäsitystestiä ja kielellisiä, sidottuja arviointiasteikkoja. Muut tiedot saatiin sosiaalisen käyttäytymisen testin, sosiaalisen käyttäytymisen tarkkailun sekä lasten ja vanhempien haastattelun kautta. Todettiin, että koulutulokkaiden itseä koskevat vapaat kuvaukset olivat niukkoja ja niiden sisältöinä olivat ennen muuta tunnistamistiedot, oma toiminta, ulkonäkö ja vuorovaikutussuhteet. Erittäin kielteisesti itseään arvioineita lapsia oli vähän. Minäkäsityksen jäsentyneisyys ja positiivisuus olivat yhteydessä vuorovaikutuksen aloittamisen ja ylläpitämisen perusvalmiuksien, toisia huomioivan käyttäytymisen ja tavoitteellisen yhteistoiminnan kehittyneisyyteen. Syrjäseudulla asuvat lapset esittivät itsestään epäjohdonmukaisempia kuvauksia ja arviointeja kuin muut lapset. Lapsen toverisuhteiden monipuolisuus, perheenjäsenten yhteiset toiminnot, huomion kiinnittäminen lapseen ja keskusteleminen perheen yhteisistä asioista olivat yhteydessä hyvin myönteiseen minäkäsitykseen. | fi |