Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja aritmetiikan sujuvuutta ja niiden kehitystä toisen koululuokan aikana kolmena ajankohtana (lukukauden alussa, keskellä ja lopussa). Lukemisen sujuvuuden kehitys oli edistyvää niin sujuvilla kuin sujumattomillakin lukijoilla. Sen sijaan yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuudessa ei tapahtunut juurikaan kehitystä sujumattomilla laskijoilla, toisin kuin sujuvilla laskijoilla, joiden kehitys oli edistyvää lukukauden aikana. Tulokset tukevat oletusta aritmetiikan taitojen kehityksen Matteusvaikutuksesta, eli siitä, että lähtötasoltaan aritmetiikassa sujumattomien kehitys jää jälkeen lähtötasoltaan sujuvien laskijoiden kehityksestä. Lukutaidon taso ei sen sijaan vaikuttanut sen kehitykseen toisella koululuokalla.
Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden vaihtelua luonnehti pääsääntöisesti yleinen tasoero – sujuvat lukijat olivat useimmiten myös sujuvia laskijoita ja sujumattomat lukijat sujumattomia laskijoita. Osalle lapsista lukemisen ja laskemisen sujuvuudelle oli kuitenkin luonteenomaista tasoerot niiden välillä. Tilastollisesti sujumaton lukeminen oli yhteydessä keskimääräistä sujumattomampaan aritmetiikkaan; samoin sujumattomuus aritmetiikassa oli yhteydessä keskimääräistä sujumattomampaan lukemiseen.
Ero sujuvuuden taitojen kehityksessä lukemisessa ja aritmetiikassa taidoiltaan heikommilla saattaa heijastella eroja taitojen kognitiivisten edellytysten ja vaatimusten välillä. Toinen mahdollinen selitys taitoalueiden kehityksen eroille on, etteivät oppimisen ongelmat aritmetiikassa tule koulumaailmassa samalla tavoin huomioiduksi kuin oppimisen ongelmat lukemisessa. Aritmetiikan kuntouttamisen ja erityisopetuksen toimivista käytänteistä ei ole myöskään yhtä paljon tutkittua tietoa ja käytännön kokemusta kuin lukemisen kohdalla.
Lukemisen sujuvuuden kehityksellä ja laskemisen sujuvuuden kehityksellä ei ollut eroja sukupuolten välillä. Sen sijaan tyttöjen taso oli keskimäärin poikia parempi luonnollisen kielen lukemista vaativissa tehtävissä, mutta ei merkityksettömien tavujen ja sanojen lukemisessa. Aritmetiikan sujuvuudessa ei ollut tasoeroja sukupuolten välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ... -
Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
Määttä, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka päällekkäisiä lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmat ovat, miten luotettavasti yhtenä ajankohtana pystytään tunnistamaan sujuvuuspulmien päällekkäistyminen ja onko sukupuolella ... -
Tuplata vai ei? : ensimmäisen tai toisen luokan kertaamisen ja oppilaan taustatekijöiden yhteys luku- ja laskutaidon kehitykseen ensimmäiseltä neljännelle luokalle
Norrback, Elina (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisen tai toisen luokan kerranneiden oppilaiden luku- ja laskutaitotason kehitystä verrattuna ei-kertaajiin. Lisäksi tarkasteltiin oppilaan taustatekijöiden yhteyttä luokan kertaamisen ... -
Covariation between reading and arithmetic skills from grade 1 to grade 7
Korpipää, Heidi; Koponen, Tuire; Aro, Mikko; Tolvanen, Asko; Aunola, Kaisa; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Nurmi, Jari-Erik (Academic Press, 2017)This study examined the extent to which reading and arithmetic skills show covariation at Grade 1 and at Grade 7, to what extent this covariation is time-invariant or time-specific, and to what extent different antecedents ... -
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.