dc.contributor.advisor | Iikkanen, Päivi | |
dc.contributor.advisor | Ennser-Kananen, Johanna | |
dc.contributor.author | Pyöriä, Joni | |
dc.date.accessioned | 2020-11-05T11:01:47Z | |
dc.date.available | 2020-11-05T11:01:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72494 | |
dc.description.abstract | Uudet lukion opetussuunnitelman perusteet julkaistiin syksyllä 2019. Uudessa
opetussuunnitelmassa painotetaan monilukutaitoa ja kriittistä lukutaitoa oppiaineesta riippumatta ja rohkaistaan oppiainerajat ylittävään opetukseen. Tämän vuoksi on aiheellista kehittää oppimateriaaleja, joissa painotetaan näitä taitoja ja mahdollistetaan integraatio oppiaineiden välillä.
Tämän materiaalipaketin tavoitteena on luoda kokonaisuuksia, joissa yhdistyy kriittinen lukutaito ja monilukutaito multimodaalisten aineistojen avulla. Tutkimuskysymys, joka ohjasi materiaalin tekoa, on seuraava: Millaisella oppimateriaalilla voidaan paremmin opettaa opiskelijoille monilukutaitoa sekä kriittistä lukutaitoa?
Materiaali sisältää ehdotuksia integraatiosta oppiaineiden välillä ja sitä on helppo muokata eri teemoihin sopivaksi esimerkkiaineistoja varioimalla. Materiaali on tarkoitettu käytettäväksi opetussuunnitelman A-englannin moduuleissa 4 ja 5.
Materiaalin teoreettinen viitekehys pohjaa New London Groupin (1996) teoriaan
monilukutaidosta ja siihen liittyvästä monilukutaidon pedagogiikasta. Suomalaisessa
koulukontekstissa tutkimusta aiheesta ovat tehneet esimerkiksi Sulkunen (2011) ja Leino (2014). | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | critical reading | |
dc.subject.other | critical literacy | |
dc.subject.other | authentic materials | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Improving students’ critical reading and multiliteracy skills : a material package | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011056531 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | literacy | |
dc.subject.yso | media literacy | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | multiliteracy | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |