Muotoillen ketterästi käyttäjälähtöiseksi : design sprint käyttäjälähtöisyyden edistäjänä ketterässä ohjelmistokehityksessä
Menestyvän liiketoiminnan perusasioita on luoda tuotteita tai palveluita, joita asiakkaat haluavat. Laajat ohjelmistoprojektit ovat hankalasti hallittavia monimutkaisia kokonaisuuksia. Yksi yleinen syy ohjelmistokehityksessä epäonnistumiselle on puutteellinen käyttäjän näkökulman ja tarpeiden huomioiminen järjestelmän vaatimusmäärittelyissä. Muotoiluajattelun ideologia ja palvelu-muotoilun lukuisat erilaiset menetelmät tarjoavat keinoja käyttäjäymmärryksen lisäämiseen ohjelmistokehityksessä. Tässä tutkielmassa perehdytään menetelmistä työpajatyöskentelykeskeiseen design sprintiin ja sen avulla saavutettaviin hyötyihin. Tutkielmassa käsitellään palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua, ja niiden merkitystä liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Lisäksi perehdytään ketterän ohjelmistokehityksen periaatteisiin ja käyttäjälähtöisyyden aspektiin siinä. Tutkimuksen tekemisen hetkellä vaikutti vahvasti maailmanlaajuinen koronavirustilanne, jonka takia tutkimukseen otettiin näkökulmaksi myös etätyöskentelyn merkitykset. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja tutkimusstrategisesta näkökulmasta tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat havainnointi ja haastattelut. Havainnointi toteutettiin tutkielman kohdeorganisaatiossa projektissa, jossa toteutettiin kolme työpajaa sisältävä työpajakokonaisuus. Haastattelut järjestettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun muodossa. Tutkimustulosten perusteella pystyttiin esittämään design sprintistä menetelmänä useita hyötyjä ja perusteluita sen hyödyntämiselle ketterässä ohjelmistokehityksessä käyttäjälähtöisyyden edistäjänä vaatimusmäärittelyissä ja sitä kautta koko ohjelmistokehitysprosessin onnistuneisuuden edistäjänä. Myös virtuaalisesti järjestettäviin työpajoihin liittyen tuloksena saatiin kattava listaus erilaisista etätyössä korostuvista seikoista. Tämä tutkielma tarjoaa yhden menetelmän kautta näkökulman aihepiiriin, mutta palvelumuotoilun menetelmien kirjo on hyvin laaja, joten tutkimussarkaa riittää. Aihe on tärkeä, sillä käyttäjien puutteellinen ymmärtäminen ja käyttäjää tyydyttämättömät ohjelmistot ovat ikuisuusongelma, jonka ratkaisemiseen liittyvä työ jatkuu edelleen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Projektipäällikön kompetenssit hajautetussa ketterässä ohjelmistokehityksessä
Häkkinen, Reeta (2020)Monissa yrityksissä on 2000-luvun aikana siirrytty käyttämään ketteriä menetelmiä ohjelmistoprojektien toteutuksessa. Samalla merkittävä osa projekteista toteutetaan hajautetusti eri toimipisteissä tai alihankintana eri ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käsityksiä itsensä johtamisesta ja sen kehittämisestä ketterässä ohjelmistokehityksessä
Makkonen, Lauri (2019)Työelämä elää murrosta ja muuttuu monella alalla koko ajan yhä itseohjautuvammaksi. Työntekijöiltä edellytetään kykyä johtaa itseään ja myös eri mediat ovat tarttuneet enemmän aiheeseen ja alkaneet kirjoittamaan ... -
Vaatimusmäärittely ketterässä ohjelmistokehityksessä
Ruuska, Tatu (2012)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten vaatimusmäärittely toteutetaan ketterässä ohjelmistokehityksessä ja millaisia käytänteitä sekä tekniikoita vaatimusmäärittelyssä voidaan käyttää. Aihetta käsitellään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.