dc.contributor.author | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Vehkakoski, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2020-11-03T08:19:02Z | |
dc.date.available | 2020-11-03T08:19:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Rantala, A., & Vehkakoski, T. (2020). Vanhempien osallisuuden kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa. <i>Kasvatus</i>, <i>51</i>(4), 426-438. | |
dc.identifier.other | CONVID_43421350 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72457 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastellaan vanhempien osallisuuden kuvauksia perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineiston muodostivat 38 oppimissuunnitelmaa sekä 45 HOJKS-asiakirjaa, jotka analysoitiin sisällönanalyysilla. Teorialähtöisen sisällönanalyysin pohjana oli Epsteinin osallisuutta kuvastava kuusiportainen malli, jonka pohjalta tuotettiin kuva vanhemmuuden osallisuuden sisällöistä asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa eriteltiin, millaisia merkityksiä vanhemmuus sai kuhunkin osallisuuden ulottuvuuteen sisältyvissä lausumissa. Tulokset osoittivat asiakirjoista löytyvän eniten mainintoja kodin ja koulun vuorovaikutuksesta sekä lähes yhtä paljon lapsen koulunkäyntiä tukevasta vanhemmuudesta. Vanhempien osallisuutta kuvaavat ilmaisut jäivät paljolti muodollisiksi, ja varsinainen vanhempien näkemysten kirjaaminen oli vähäistä. Vanhemmuus merkitsikin teksteissä pääasiassa asianosaisuutta, muttei juuri asiantuntijuutta tai oikeutta päätöksentekoon. | fi |
dc.description.abstract | This study examines parental involvement described in the learning and school attendance documents drawn up in Grades 1-6. The research data consisted of 38 learning plans and 43 individual education plans (IEP) analysed by means of content analysis. The theory-based content analysis was founded on Epstein's framework of six types of parental involvement. In addition, the focus was on the meanings parenthood received in the statements pertaining to different aspects of involvement. The results showed that in these documents, most notions about parental involvement concerned either the interaction between home and school or parenthood to support child's schooling. The phrases describing parental involvement remained rather formal, while actual reporting of parents' views was infrequent, Thus, parents were mainly positioned as involved parties rather than having expertise or rights for decision making. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | parent | |
dc.subject.other | involvement | |
dc.subject.other | support for learning and school attendance, document, learning plan | |
dc.subject.other | individual education plan (IEP) | |
dc.title | Vanhempien osallisuuden kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011036495 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 426-438 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 51 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | asiakirjat | |
dc.subject.yso | kodin ja koulun yhteistyö | |
dc.subject.yso | HOJKS | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2325 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38591 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22091 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4074 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A1 | |