Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRantala, Anja
dc.contributor.authorVehkakoski, Tanja
dc.date.accessioned2020-11-03T08:19:02Z
dc.date.available2020-11-03T08:19:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRantala, A., & Vehkakoski, T. (2020). Vanhempien osallisuuden kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa. <i>Kasvatus</i>, <i>51</i>(4), 426-438.
dc.identifier.otherCONVID_43421350
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72457
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan vanhempien osallisuuden kuvauksia perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineiston muodostivat 38 oppimissuunnitelmaa sekä 45 HOJKS-asiakirjaa, jotka analysoitiin sisällönanalyysilla. Teorialähtöisen sisällönanalyysin pohjana oli Epsteinin osallisuutta kuvastava kuusiportainen malli, jonka pohjalta tuotettiin kuva vanhemmuuden osallisuuden sisällöistä asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa eriteltiin, millaisia merkityksiä vanhemmuus sai kuhunkin osallisuuden ulottuvuuteen sisältyvissä lausumissa. Tulokset osoittivat asiakirjoista löytyvän eniten mainintoja kodin ja koulun vuorovaikutuksesta sekä lähes yhtä paljon lapsen koulunkäyntiä tukevasta vanhemmuudesta. Vanhempien osallisuutta kuvaavat ilmaisut jäivät paljolti muodollisiksi, ja varsinainen vanhempien näkemysten kirjaaminen oli vähäistä. Vanhemmuus merkitsikin teksteissä pääasiassa asianosaisuutta, muttei juuri asiantuntijuutta tai oikeutta päätöksentekoon.fi
dc.description.abstractThis study examines parental involvement described in the learning and school attendance documents drawn up in Grades 1-6. The research data consisted of 38 learning plans and 43 individual education plans (IEP) analysed by means of content analysis. The theory-based content analysis was founded on Epstein's framework of six types of parental involvement. In addition, the focus was on the meanings parenthood received in the statements pertaining to different aspects of involvement. The results showed that in these documents, most notions about parental involvement concerned either the interaction between home and school or parenthood to support child's schooling. The phrases describing parental involvement remained rather formal, while actual reporting of parents' views was infrequent, Thus, parents were mainly positioned as involved parties rather than having expertise or rights for decision making.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherparent
dc.subject.otherinvolvement
dc.subject.othersupport for learning and school attendance, document, learning plan
dc.subject.otherindividual education plan (IEP)
dc.titleVanhempien osallisuuden kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011036495
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange426-438
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume51
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoasiakirjat
dc.subject.ysokodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.ysoHOJKS
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2325
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22091
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4074
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright