dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Keskilammi, Terhi | |
dc.date.accessioned | 2020-10-28T06:35:04Z | |
dc.date.available | 2020-10-28T06:35:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72378 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan ja miten luokanopettajia voidaan tukea työrauhaan liittyvissä asioissa. Tutkimus on laadullinen, ja sen metodinen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin etäyhteydellä ja siihen osallistui viisi kokenutta luokanopettajaa Länsi-Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin merkitysten analyysin ja tulkinnan kautta.
Tutkimuksen tuloksista nousi oppilaan turvallisuuden tunne luokassa erittäin merkitykselliseksi asiaksi. Työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa nousivat luokanopettajien merkittäviksi kokemuksiksi oppilaan tuntemus, opettaja-oppilassuhde, yhteisöllisyys, sosiaaliset taidot ja struktuuri. Nämä painottuvat erityisesti lukuvuoden alussa. Muita merkityksellisiä asioita työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa olivat oppitunnin ja päivän alun rauhoittaminen, osallisuus, fyysiseen tilaan liittyvät tekijät sekä koulupäivän mielekkyys. Luokanopettajat kokivat pitkälti yksilöllisesti sen, mitä he kaipaavat konkreettisesti tuekseen työrauha-asioissa. Osa opettajista korosti toisen aikuisen läsnäolon tarvetta luokassa ja erityisesti koulunkäynninohjaajan apu koettiin hyvin merkityksellisenä. Tutkimustuloksista nousi esiin myös hyvin vahva opettajien työyhteisöjen yhteisöllisyys, jossa haluttiin tukea toisia työrauhahäiriöissä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että on tärkeä vahvistaa opettajien työyhteisöjen ilmapiirejä sellaisiksi, joissa opettajien olisi mahdollisuus puhua työrauhaan liittyvistä asioista ja jakaa yhteisesti toisille toimivia tapoja työrauhan rakentamiseen. | fi |
dc.format.extent | 92 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työrauhahäiriöt | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202010286425 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työrauha (työyhteisöt) | |
dc.subject.yso | toimintakulttuuri | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | luokkayhteisö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |