dc.contributor.advisor | Baumeister, Stefan | |
dc.contributor.author | Vilén, Ella | |
dc.date.accessioned | 2020-10-26T06:46:53Z | |
dc.date.available | 2020-10-26T06:46:53Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72320 | |
dc.description.abstract | Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei toteuteta varovasti. Maailmanlaajuinen markkinaympäristö ja ilmastopolitiikka kiristyvät lentoalan ympärillä, jotta saavutetaan kunnianhimoiset sitoumukset hiilidioksidineutraalista kasvusta vuodesta 2020 eteenpäin ja alan päästöjen puolittamisesta vuoteen 2050 mennessä. Muuttuvat operatiiviset ja makroympäristöt pakottavat lentoyhtiöt arvioimaan uudelleen, miten niiden toiminta ja vaikutukset kuvataan etenkin tärkeille sidosryhmille, kuten sijoittajille ja asiakkaille. Globaalin vastuullisuustietoisuuden lisääntyminen heijastuu sidosryhmien tarpeisin ja edelleen lentoyhtiöiltä odotettuihin julkaisuihin. Hyvin suoritetut olennaisuusanalyysit auttavat lentoyhtiöitä vastaamaan näihin sidosryhmien odotuksiin, ja siksi on odotettavissa, että muutokset yhteiskunnan ja sidosryhmien arvoissa ja normeissa näkyvät raporttien olennaisuudessa. Voimakkaat sidosryhmät, kuten sijoittajat, ovat entistä kiinnostuneempia myös siitä, kuinka lentoyhtiöt hallitsevat ilmastoon liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia ja kuinka lentoyhtiöt varmistavat toimintansa kannattavuuden nyt ja tulevaisuudessa, varsinkin kun sääntely- ja markkinamuutokset pakottavat lentoyhtiöt mukautumaan ja muuttamaan toimintaansa. Hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ja biopolttoaineita pidetään tärkeimpinä toimenpiteinä, jotka tukevat lentoyhtiöiden päästövähennyksiä. Kun ala on siirtymässä pakollisten päästövähennysten aikakauteen, näiden aiheiden raportoinnin odotetaan lisääntyvän. Lentoyhtiöt ovat kuitenkin ottaneet nämä toimenpiteet käyttöön jo ennen pakollisia sääntelyvaatimuksia. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että ylei-sesti koetut institutionaaliset, sidosryhmä- ja legitiimiysteoriat kulkevat käsi kädessä lentoyhtiöihin kohdistuvien ulkopuolisten vaikutusten kanssa. Keskeisimmät havainnot osoittavat erityisesti merkittäviä muutoksia lentoyhtiöiden raportoinnissa vuosina, jolloin merkittäviä sääntely- tai markkinamuutoksia on tapahtunut, kuten biopolttoaineiden käyttöönotto ilmailussa tai Euroopan unionin päästökauppajärjestelmän (EU ETS) avaa-minen lentoyhtiöille. Näiden toimenpiteiden käyttöönottoa ja raportointia vastuullisuusraporteissa tarkastellaan muutosjohtamisen avulla. Muutoksista huolimatta tutkittujen olennaisuusaiheiden välinen painoarvo on pysynyt samankaltaisena. | fi |
dc.description.abstract | The rapidly growing commercial aviation accounts for a significant share of global anthropogenic CO2 emissions. Airline industry’s contribution to climate change is continuing to increase, if drastic measures are not taken urgently. The global market environment and climate policies are tightening around aviation to reach ambitious commitments of carbon-neutral growth from 2020 onwards and halving industry emissions by 2050. Changing operative and macro environments force airlines to reassess how their operations and impacts are being portrayed to the public, especially to vital stakeholders such as investors and customers. Raising global sustainability awareness reflects the stakeholders’ interests, and further to information expectations from airlines. Well conducted materiality assessments aid airlines to meet with these stakeholder expectations, and thus it is expected that changes in the society’s and stakeholders’ values and norms show in resultant materiality topics. Powerful stakeholders, such as investors, are also increasingly interested in how airlines manage climate-related risks and opportunities in order to learn how airlines en-sure profitability of their operations now and in the future, especially as regulative and market changes force airlines to adapt and change their operations. Carbon offsetting and biofuels are viewed as the most crucial measures supporting the emission reductions in the airline industry. As the industry is stepping into the era of mandatory emission reductions, reporting on these topics is expected to increase. Airlines have, however, introduced these measures well before mandatory regulative requirements.
The results of this thesis indicate that the generally perceived institutional, stakeholder and legitimacy theories go hand-in-hand with the external drivers airlines are exposed to. Specifically, the key findings show significant changes in airlines’ reporting of studied topics at the event of important regulative or market changes, such as introduction of biofuels for aviation, or opening the European Union Emission Trading System (EU ETS) for airlines. Adoption of these measures and disclosing them in sustainability reporting is viewed through change management. Conversely, the weight between the studied materiality categories; social, environmental, economic and governance have stayed remotely the same, with emphasis on social issues. | en |
dc.format.extent | 84 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sustainability reporting | |
dc.subject.other | TCFD | |
dc.subject.other | carbon offsetting | |
dc.title | Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202010266371 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yritysten ympäristöjohtaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Corporate Environmental Management | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20425 | |
dc.subject.yso | biopolttoaineet | |
dc.subject.yso | ilmailuala | |
dc.subject.yso | muutosjohtaminen | |
dc.subject.yso | yritysvastuu | |
dc.subject.yso | ympäristövaikutukset | |
dc.subject.yso | ilmastonmuutokset | |
dc.subject.yso | päästöt | |
dc.subject.yso | raportointi | |
dc.subject.yso | yhteiskuntavastuu | |
dc.subject.yso | yritykset | |
dc.subject.yso | sidosryhmät | |
dc.subject.yso | liiketoiminta | |
dc.subject.yso | biofuels | |
dc.subject.yso | aviation sector | |
dc.subject.yso | change management (leadership) | |
dc.subject.yso | corporate responsibility | |
dc.subject.yso | environmental effects | |
dc.subject.yso | climate changes | |
dc.subject.yso | emissions | |
dc.subject.yso | reporting | |
dc.subject.yso | societal responsibility | |
dc.subject.yso | enterprises | |
dc.subject.yso | stakeholder groups | |
dc.subject.yso | business | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |