Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJokivuori, Pertti
dc.contributor.authorOlkku, Tapani
dc.date.accessioned2020-10-23T06:07:33Z
dc.date.available2020-10-23T06:07:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72302
dc.description.abstractTässä pro gradu -työssä tutkitaan kaupunki-imagoja, niihin vaikuttavia tekijöitä ja niiden muuttamista. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkälaisten mekanismien kautta kaupungin imago syntyy ja miten siihen voi vaikuttaa. Tutkimus on tehty laadullisena case-tutkimuksena ja se jakautuu kahteen osaan: ensin tarkastellaan teoreettisista lähtökohdista imagon syntymistä kollektiivisen tajunnan, imagon käsitteen ja stigman kannalta. Sitten selvitetään käytännön osuudessa, millä tavoin case-kaupungissa pyritään vaikuttamaan sen imagoon. Imagoon vaikuttavana tekijänä ja imagotyön tekemisen keinona käytetään tässä työssä urheilua ja liikuntaa, sillä ne voivat vaikuttaa paikkaimagoon lukuisilla eri tavoilla. Case-kaupunkina on Kouvola, joka kärsii talousongelmista ja muuttotappiosta, mutta joka on samalla keskisuurten suomalaiskaupunkien joukossa perinteikäs ja vahva urheilukaupunki. Case-osuudessa selvitetään, millä tavoin Kouvola hyödyntää urheilua ja liikuntaa parantaakseen tai muuttaakseen kaupunki-imagoa. Ainestonhankinta on toteutettu kaksiportaisena: ensin havainnoinnin, sitten haastattelujen avulla. Tutkimuksessa käy ilmi, että kaupungin johtoporras pitää Kouvolaa urheilukaupunkina ja arvostaa urheilua ja liikuntaa imagotyön välineenä, mutta käytännössä niiden hyödyntämisen keinot ovat hajanaisia. Asiaan vaikuttaa se, että nykyinen Kouvola on syntynyt kuntaliitoksen kautta noin 10 vuotta sitten eikä uuden Kouvolan olemus ole vielä hahmottunut päättäjille tai kaupunkilaisillekaan. Urheilun ja liikunnan hyödyntäminen onkin kaupungissa vain yksi monista potentiaalisista imagotyön keinoista. Tutkimuksen tärkein tulos on malli Kouvolan tekemästä imagotyöstä. Tuo työ on sekä suoraa että epäsuoraa. Tärkein suora tapa on kaupunki- ja matkailumarkkinointi, jonka osana Kouvolasta rakennetaan mielikuvaa urheilu- ja liikuntakaupunkina. Epäsuoria tapoja ovat muun muassa liikuntapaikkaverkoston ylläpito, junioriurheilun tukeminen ilmaisilla salivuoroilla ja kaupungin suurten palloiluseurojen ja tapahtumien tukeminen rahallisesti.fi
dc.format.extent136
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkollektiivinen tajunta
dc.subject.otherkaupunkimarkkinointi
dc.title#Urheilukaupunki? : urheilun ja liikunnan hyödyntäminen kaupunki-imagon kirkastamisessa, case Kouvola
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010236355
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysoKouvola
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysokaupungit
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysomaine
dc.subject.ysobrändit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot