Show simple item record

dc.contributor.advisorKuronen, Marjo
dc.contributor.authorParviainen, Eeva
dc.date.accessioned2020-10-23T05:52:56Z
dc.date.available2020-10-23T05:52:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72301
dc.description.abstractTämä tutkimus kohdentuu koulun sosiaalityöhön. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulun sosiaalityön asiantuntijuudesta ja työssä tarvittavista taidoista ja tiedoista. Sen tarkoitus on pyrkiä jäsentämään sekä tuomaan esille sosiaalityön asiantuntijuutta koulussa, jotta sitä voidaan hyödyntää entistä monipuolisemmin lasten, nuorten ja perheiden erilaisiin tarpeisiin vastaamisessa. Tutkimuksessa haastateltiin koulun sosiaalityöntekijöitä ryhmissä käyttäen apuna väljästi teemarunkoa sekä virikkeitä. Tutkimuksen metodologinen viitekehys nojaa kriittiseen realismiin. Koulun sosiaalityöntekijöiden merkityksellinen taitokokonaisuus on asiakastyön osaamisen taito, monialaisen yhteistyön osaaminen sekä yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen. Asiakastyön osaamiseen kuuluu taito osata arvioida lapsen ja nuoren kokonaistilannetta, kohtaamisen taito sekä taito ajaa lapsen ja nuoren etua, lapsen ja nuoren asianajajana sekä välittäjänä toimiminen sekä yhteistyö taidot huoltajien kanssa. Monialaisen yhteistyön osaaminen liittyy niin ennaltaehkäisevään, kuin korjaavaankin työhön. Monialaista yhteistyötä tehdään koulun sisällä, mutta myös muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Haasteena koetaan se, että koulun sosiaalityöstä ei aina tiedetä riittä-västi, sitä ei välttämättä arvosteta tai osata hyödyntää oikealla tavalla. Merkitykselliseksi osaamiseksi muodostuu koulun sosiaalityön asiantuntijuuden näkyväksi tekeminen. Yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen osaamiseen liittyy vahvasti rakenteellisen työn tekeminen kaikilla eri tasoilla. Koulun sosiaalityön tietokokonaisuuteen kuuluu tieto hyvinvointia edistävistä ja estävistä tekijöistä, kokemustieto ja yhteiskunnallinen tieto. Tietoon hyvinvointia edistävistä ja estävistä tekijöistä kuu-luu tieto vuorovaikutukseen liittyvistä asioista, fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvistä asioista, asiakkaiden erilaisesta problematiikasta sekä myös palvelujärjestelmästä. Kokemustieto muodostuu asiakkaan oman tiedon lisäksi palveluverkostoista, koulumaailmasta, asiakastyöstä ja oman työn hallinnasta. Yhteiskunnalliseen tietoon kuuluu ymmärrys yhteiskunnallisista ilmiöistä ja sosiaalisista ongelmista, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta, laeista ja rakenteista sekä niiden vaikutuksista ihmisiin. Koulun sosiaalityötekijä tarvitsee myös vahvaa eettistä osaamista, joka tässä tutkimuksessa näkyy kykynä reflektoida omaa työtään ja halua tehdä työtä eettisesti oikein. Asiakastyö osaamisessa korostuu muun muassa luottamuksen merkitys, lapsen ja nuoren osallistaminen sekä heidän etujen ajaminen.fi
dc.format.extent105
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleSosiaalityön asiantuntijuus koulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010236354
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysososiaalityöntekijät
dc.subject.ysokoulukuraattorit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record