Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus kohdentuu koulun sosiaalityöhön. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulun sosiaalityön asiantuntijuudesta ja työssä tarvittavista taidoista ja tiedoista. Sen tarkoitus on pyrkiä jäsentämään sekä tuomaan esille sosiaalityön asiantuntijuutta koulussa, jotta sitä voidaan hyödyntää entistä monipuolisemmin lasten, nuorten ja perheiden erilaisiin tarpeisiin vastaamisessa. Tutkimuksessa haastateltiin koulun sosiaalityöntekijöitä ryhmissä käyttäen apuna väljästi teemarunkoa sekä virikkeitä. Tutkimuksen metodologinen viitekehys nojaa kriittiseen realismiin.
Koulun sosiaalityöntekijöiden merkityksellinen taitokokonaisuus on asiakastyön osaamisen taito, monialaisen yhteistyön osaaminen sekä yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen. Asiakastyön osaamiseen kuuluu taito osata arvioida lapsen ja nuoren kokonaistilannetta, kohtaamisen taito sekä taito ajaa lapsen ja nuoren etua, lapsen ja nuoren asianajajana sekä välittäjänä toimiminen sekä yhteistyö taidot huoltajien kanssa. Monialaisen yhteistyön osaaminen liittyy niin ennaltaehkäisevään, kuin korjaavaankin työhön. Monialaista yhteistyötä tehdään koulun sisällä, mutta myös muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Haasteena koetaan se, että koulun sosiaalityöstä ei aina tiedetä riittä-västi, sitä ei välttämättä arvosteta tai osata hyödyntää oikealla tavalla. Merkitykselliseksi osaamiseksi muodostuu koulun sosiaalityön asiantuntijuuden näkyväksi tekeminen. Yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen osaamiseen liittyy vahvasti rakenteellisen työn tekeminen kaikilla eri tasoilla.
Koulun sosiaalityön tietokokonaisuuteen kuuluu tieto hyvinvointia edistävistä ja estävistä tekijöistä, kokemustieto ja yhteiskunnallinen tieto. Tietoon hyvinvointia edistävistä ja estävistä tekijöistä kuu-luu tieto vuorovaikutukseen liittyvistä asioista, fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvistä asioista, asiakkaiden erilaisesta problematiikasta sekä myös palvelujärjestelmästä. Kokemustieto muodostuu asiakkaan oman tiedon lisäksi palveluverkostoista, koulumaailmasta, asiakastyöstä ja oman työn hallinnasta. Yhteiskunnalliseen tietoon kuuluu ymmärrys yhteiskunnallisista ilmiöistä ja sosiaalisista ongelmista, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta, laeista ja rakenteista sekä niiden vaikutuksista ihmisiin.
Koulun sosiaalityötekijä tarvitsee myös vahvaa eettistä osaamista, joka tässä tutkimuksessa näkyy kykynä reflektoida omaa työtään ja halua tehdä työtä eettisesti oikein. Asiakastyö osaamisessa korostuu muun muassa luottamuksen merkitys, lapsen ja nuoren osallistaminen sekä heidän etujen ajaminen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalinen raportointi rakenteellisen sosiaalityön menetelmänä
Nousiainen, Mari (2022)Sosiaalinen raportointi on yksi rakenteellisen sosiaalityön menetelmä, jonka avulla on mahdollista kehittää sosiaali- ja hyvinvointipalveluja. Sosiaalisen raportoinnin keinojen avulla sosiaalityön ammattilaisilla on ... -
Sosiaalityön asiantuntijuus uusissa rakenteissa : vaatimukset koulutukselle ja tutkimukselle
Mäntysaari, Mikko (Huoltaja-säätiö, 2020) -
Sosiaalityön asiantuntijuus vastaanottopalveluissa
Elfving, Eeva; Kärkkäinen, Sari (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2018)Tässä puheenvuorossa pohdimme, mitä Eurooppaa kohdannut niin kutsuttu pakolaiskriisi on Suomessa merkinnyt vastaanottokeskusten ammatillisuudelle erityisesti koskien keskusten sosiaalihuoltoa ja sosiaalityötä. Pyrimme ... -
Sosiaalityön neljäs käänne : asiantuntijuuden mahdollisuudet vahvan hyvinvointivaltion jälkeen
Mutka, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
Rytioja, Marleene (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. Nämä olivat ...