Show simple item record

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.advisorHökkä, Päivi
dc.contributor.authorRöppänen, Elina
dc.date.accessioned2020-10-21T05:59:31Z
dc.date.available2020-10-21T05:59:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72285
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien työmotivaatiota, työn imua ja niiden yhteyksiä sekä poikkeustilanteen eli etäopetuksen arvioituja yhteyksiä luokanopettajien työmotivaatioon ja työn imuun. Koulumaailman jatkuvat muutokset, kuten koulujen lakkauttamiset ja yhdistelyt sekä oppilasmäärän kasvu ovat ajankohtaisia aiheita. Lisäksi opettajien yleinen työhyvinvointi on viimeaikaisten työolobarometrien mukaan laskemaan päin, minkä vuoksi opettajien työssä toimimiseen liittyviä ilmiöitä on tärkeää tutkia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella huhtitoukokuussa 2020 Keski-Suomen kuntien alakouluissa työskenteleviltä luokanopettajilta, jolloin luokanopettajat työskentelivät etäopetuksessa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 132 keskisuomalaisissa alakouluissa toimivan luokanopettajan vastauksista. Määrällisen aineiston analyysissä käytettiin korrelaatiomenetelmää sekä keskiarvotestejä. Laadullinen aineisto analysoitiin kvantitatiivisella sisällönanalyysillä. Kyläkouluissa, keskikokoisissa kouluissa ja isoissa kouluissa toimivat luokanopettajat kokivat korkeaa työmotivaatiota ja työn imua. Luokanopettajat eronneet toisistaan työmotivaation ja työn imun sekä niiden ulottuvuuksien suhteen. Työmotivaatio ja työn imu olivat toisiinsa positiivisesti yhteydessä kaikilla luokanopettajilla. Erilaisissa kouluympäristöissä toimivista luokanopettajista suurin osa arvioi etäopetuksen nostaneen työmotivaatiota ja työn imua. Jatkossa olisi tärkeää tutkia lisää erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien työmotivaatiota ja työn imua myös lähiopetuksessa.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLuokanopettajien työmotivaatio ja työn imu : erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010216341
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyömotivaatio
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record