"Että jos sä tykkäät ja nautit sun työstäs niin, kyllä se vain näkyy" : esikoulunopettajien ja ensimmäisen luokan luokanopettajien käsityksiä työtyytyväisyyden rakentumisesta
Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esikoulunopettajilla ja ensimmäisen luokan luokanopettajilla on työtyytyväisyyden rakentumisesta. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä opettajankoulutuslaitokselle ja kentän työntekijöille. Tutkimukseni tuloksista on nähtävissä opettajien työtyytyväisyyden rakentumisen monimuotoisuus. Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeni fenomenografinen. Keräsin tutkimukseni aineiston keväällä 2014 yksilöhaastatteluin eräästä suomalaisesta kaupungista. Haastattelin kahta ensimmäisen luokan luokanopettajaa, kahta päiväkodissa työskentelevää esikoulunopettajaa ja kolmea koulussa toimivaa esikoulunopettajaa. Analysoin tutkimukseni aineiston fenomenografista analyysiä mukaillen. Muodostin analyysin jälkeen horisontaalisen kuvauskategoriajärjestelmän. Opettajien käsitykset työtyytyväisyydestä koskevat työ- ja vapaa-aikaa opettajan työssä, opettajan työn kuormittavuutta, opettajan työn sisältöihin vaikuttavia tekijöitä, viihtymistä opettajan työssä ja opettajan työhön sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Nämä kaikki yhdessä rakentavat opettajien työtyytyväisyyttä. Keskeistä opettajien myönteisen työtyytyväisyyden kannalta ovat muun muassa motivaatio, työilmapiiri ja lasten palautteet.
...


Alternative title
Esikoulunopettajien ja ensimmäisen luokan luokanopettajien käsityksiä työtyytyväisyyden rakentumisestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25552]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
Laurila, Elina; Tähti, Elina (2013)Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
Eriksson, Susanna; Salovuori, Eeva (2022)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä nivelvaiheesta siirryttäessä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle. Alkuopetuksen ja kolmannen luokan välinen nivelvaihe on yksi perusopetuksen alakoulun ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ...