Sosiaalinen media osana älykkään kaupungin hallintoa
Kiihtyvä kaupungistuminen ja tavoitteet hillitä ilmastonmuutosta ovat luoneet uudenlaisia haasteita kaupunkien kehittämiselle. Samaan aikaan tieto- ja viestintäteknologian nopea kehittyminen ja käytön yleistyminen ovat muuttaneet ihmisten tapaa kommunikoida, luoda sosiaalisia verkostoja ja hankkia tietoa. Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä mahdollisuuksia ja etuja sosiaalinen media tuo älykkään kaupungin hallinnolle. Tutkielmassa määritellään sekä älykkään kaupungin, älykkään hallinnon että sosiaalisen median käsitteet. Älykkään kaupungin päätavoitteiksi tunnistetaan kaupunkilaisten elämänlaadun parantaminen ja kaupungin kestävä kehitys. Sosiaalisen median katsotaan sopivan osaksi älykkäiden kaupunkien kehittämistä ja palveluiden tarjontaa, sillä se heijastaa realistisen ja lähes reaaliaikaisen kuvan kaupunkiympäristöstä, sen virroista ja tapahtumista. Samalla sosiaalinen media tarjoaa alustan kaupungille, kaupunkilaisille ja kaupungin muille sidosryhmille jakaa tietoa, mielipiteitä ja ajatuksia, sekä vuorovaikuttaa, käydä vuoropuhelua ja muodostaa yhteisöjä toistensa kanssa. Älykkään kaupungin hallinnolle sosiaalinen media mahdollistaa tietoon perustuvan ja tehokkaan päätöksenteon vahvistamisen, toiminnan ja päätöksenteon läpinäkyvyyden kasvattamisen sekä kaupunkilaisten ja kaupungin muiden sidosryhmien osallistamisen kaupungin palveluiden tuottamiseen ja kaupungin kehittämiseen.
...
The acceleration of urbanization and the goals to curb climate change have created new kinds of challenges for urban development. At the same time, the rapid development and widespread use of ICT has changed the way people communicate, create social networks and acquire information. This thesis is done in the form of a literature review, and its purpose is to find out what opportunities and benefits social media brings to smart city government. The concepts of smart city, smart government and social media will be defined in this thesis. Improving the quality of life of the citizens and the sustainable development of the city are identified as the main goals of a smart city. Social media is seen as a suitable part of smart city development and service delivery, as it reflects a realistic and near real-time picture of the urban environment, its flows and events. At the same time, social media provides a platform for the city, citizens and other stakeholders to share information, opinions, and ideas, as well as interact, engage in dialogue and form communities with each other. For a smart city government, social media enables the strengthening of knowledge-based and effective decision-making, the transparency of operations and decision-making, and the involvement of citizens and other stakeholders in the production of city services and city development.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
New Public Management kaupungin hallinnossa
Eräsaari, Leena (Teknillinen korkeakoulu, Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskus, 2009) -
Forces and Tensions in Cultural Policy : IX Finnish Conference on Cultural Policy Research, Rovaniemi, Finland, 20-21 April 2023
Karimäki-Nuutinen, Sanna (Ethnos ry, 2023)The IX Finnish Conference on Cultural Policy Research was held in Rovaniemi on 20–21 April 2023. Organised by the Society for Cultural Policy Research in Finland in collaboration with the Faculty of Arts at the University ... -
Living the urban challenge : sustainable development and social sustainability in two southern megacities
Kuvaja, Kristiina (University of Jyväskylä, 2007)Kehitysmaiden nopea kaupungistuminen ja miljoonakaupunkien voimakas kasvu luovat haasteita kestävään kehitykseen tähtäävälle suunnittelulle. Kansainvälisissä kehitysohjelmissa on pyritty turvaamaan suurkaupunkien taloudelliset ...