Dark patterns and their use in e-commerce
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kilpailu verkkokaupan alalla on johtanut erilaisten strategioiden käyttöönottoon asiakkaiden sitouttamiseksi. Jotkut verkkokauppatoimijat ovat siirtyneet käyttämään ”digitaalisia tönäisyjä”, jotka ohjaavat kuluttajaa ostoprosessin läpi. Toiset taas ovat alkaneet hyödyntää sivuillaan ”synkkiä suunnittelumalleja”, Synkät suunnittelumallit ovat käyttöliittymä-elementtejä, jotka pyrkivät manipuloimaan käyttäjää tekemään tiettyjä valintoja, joita he eivät olisi tehneet, mikäli heillä olisi ollut mahdollisuus valita toisin.
Tässä tutkielmassa on kolme tutkimuskysymystä: 1.) Mitä ovat synkät suunnittelumallit? 2.) Miksi synkät suunnittelumallit toimivat? 3.) Miksi synkkiä suunnittelumalleja käytetään verkkokaupoissa?
Tämä tutkielma määrittelee synkät suunnittelumallit ”tarkoituksellisina, harhaanjohtavina suunnitteluratkaisuina, jotka hyödyntävät tietämystä psykologiasta. Käyttäjää manipuloidaan tekemään päätöksiä, jotka ovat tahattomia ja tahtomattomia, luoden arvoa yritykselle, joka käyttää näitä synkkiä suunnittelumalleja”.
Synkkien suunnittelumallien toimivuuden taustalla on neljä tekijää: teknologiset, kognitiiviset, sosiaaliset ja motivationaaliset tekijät. Jokaista näistä tekijöistä tarkastellaan yksityiskohtaisesti.
Synkkiä suunnittelumalleja käytetään yleisesti verkkokaupassa. Synkkien suunnittelumallien yleistyminen on johtanut niiden käyttöönottoon laajemmalla mittakaavalla. Synkkiä suunnittelumalleja käytetään sitouttamaan asiakkaita, ja tämän sitoutumisen on tunnistettu olevan yhteydessä liikevoittoon. Tiukka aikataulu ja budjetti ovat johtaneet siihen, että sivustoja suunnitellessa ei keskitytä kokonaisvaltaiseen käyttäjäkokemukseen, vaan pyritään tuottamaan arvoa osakkeenomistajille. Viimeiseksi, jotkut tutkijat argumentoivat, että synkkien suunnittelumallien yleisyys johtuu eettisen painotuksen vähäisyydestä suunnittelijoiden tutkinto-ohjelmissa.
Tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii valaisemaan synkkien suunnittelumallien käsitettä ja selittämään syitä niiden käytön taustalla. Se pyrkii myös argumentoimaan miksi synkkien suunnittelumallien käyttö ei ole hyväksi, ja tuo esiin uusia tutkimusaiheita tulevaisuudelle.
...
Growing competition in the field of e-commerce has led retailers to adopt different strategies to engage users and guide them through the digital buying process. Some retailers use digital nudges that aim to guide user through the shopping process. Some e-commerce sites have resorted to the use of dark patterns – user interface elements that manipulate the user into making a choice they might not have made, had they had the chance to choose freely.
This thesis has three research questions: 1.) What are dark patterns? 2.) Why do dark patterns work? 3.) Why are dark patterns used in e-commerce?
This thesis defines dark patterns as “intentional, deceptive design decisions that were made to take advantage of psychology, to manipulate the user into making decisions that were unintended and unwanted; creating value for the service that employs them”.
There seems to be four factors that explain the effectiveness of dark patterns: technological, cognitive, social and motivational. Each of these factors is looked at in detail.
Dark patterns are widely used in e-commerce. The prevalence of dark patterns has created an industrial drift that has led to the adoption of dark patterns on a much larger scale. Dark patterns have also been used to promote customer engagement, which, in turn, has been associated with higher levels of economic success. Short deadlines and tight budgets have led designers to focus on creating a “happy path” that might not take into account the whole user experience, but instead focuses on filling shareholders’ goals. Lastly, some researchers argue that the prevalence of dark patterns can be accounted to the lack of ethics education in design curriculums.
This literature review aims to shine light on dark patterns and the reasons behind their use in e-commerce. It also argues why e-commerce retailers should not use dark patterns on their site and brings forth topics for future research.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Inbound marketing : practical aspects of promoting goods and services in e-commerce
Baranchenko, Yevhen; Aksom, Herman; Zhylinska, Oksana; Firsova, Svitlana; Datskova, Daryna (Sumy State University, 2019)This paper summarizes the features of the functioning of e-commerce in Ukraine. It has been proven that the activity of e-shops as important subjects of the e-commerce market is under-regulated. This leads to consumer ... -
Barriers to Responsible Consumption in e-Commerce : Evidence from Fashion Shoppers
Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus; Oona-Iina Hyvönen (University of Maribor, 2021)This qualitative study investigates the barriers to responsible consumption in e-commerce from the online shoppers’ viewpoint. The purpose of the study is to increase our understanding of what prevents young adults from ... -
"Just let me buy my thing!" : A survey study on consumers' perceptions of social influence in E-Commerce
Nevala, Emma (2023)Tämän tutkielma tutki sosiaalisen vaikuttamisen keinoja verkkokaupassa. Kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen on nykyään yleistä, mutta se ei ole saanut kaipaamaansa huomiota tutkimusmaailmassa. Etenkin tutkimus siitä, ... -
Investigating switching intention of e-commerce live streaming users
Ye, Dingyu; Liu, Fufan; Cho, Dongmin; Jia, Zhengzhi (Cell Press, 2022)As a new way of shopping, e-commerce live streaming (ELS) has gained unprecedented growth and popularity in the past years, especially in China. Because of the considerable rivalry in the ELS market, users frequently switch ... -
Qualification requirements of SMEs in Internet-based electronic commerce : findings from Finland
Ovaskainen, Marko (University of Jyväskylä, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.