dc.contributor.advisor | Rissanen, Mari-Jatta | |
dc.contributor.author | Manninen, Noora | |
dc.contributor.author | Huttunen, Janesa | |
dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:06:55Z | |
dc.date.available | 2020-09-30T12:06:55Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71946 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita tunnetaitokasvatuksen materiaaleja.
Tutkimus toteutettiin keräämällä aineisto toukokuussa 2020 sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebookin Varhaiskasvattajan materiaalipankki -ryhmässä. Kyselyyn vastasi 20 tutkittavaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajia tai varhaiskasvatuksen sosionomeja. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa on osin hyödynnetty määrällisen analysoinnin keinoja.
Tutkimustuloksista selviää, että tunnetaitokasvatuksella on kasvava merkitys ja se nähdään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tunnetaitokasvatusta toteutetaan sekä suunnitellusti että spontaanisti. Tunnetaitokasvatuksen toteuttamisen apuna käytetään eniten lastenkirjallisuutta, valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja ja draamakasvatusta. Lisäksi tunnetaitokasvatusta toteutetaan arjessa esimerkiksi tunteita sanoittamalla sekä keskustelemalla lasten kanssa päivän tapahtumista.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat enemmän valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja sekä lisäkoulutusta tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Valmiit tunnetaitokasvatusmateriaalit koetaan pääsääntöisesti helposti sovellettaviksi lapsiryhmän tarpeiden mukaan. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat tunnetaitokasvatuksen luovan pohjaa lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehitykselle sekä tulevaisuuden taidoille. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tunnetaitokasvatus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen opettaja | |
dc.title | Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009306021 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |