Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorLampinen, Anu
dc.date.accessioned2020-09-21T07:17:06Z
dc.date.available2020-09-21T07:17:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71820
dc.description.abstractTässä tapaustutkimuksessa esitettiin vaatimusmäärittelyprosessi ja havainnollistettiin, miten se esiintyy kolmessa yleisessä tietojärjestelmän kehittämisprosessissa: vaihejakomalleissa, RUP-kehyksessä ja Scrum-prosessissa. Tutkielmassa avattiin vaatimusmäärittelyprosessin vaiheita ja pureuduttiin niistä yhteen, vaatimusten esittämiseen. Yleisimmät vaatimusten esittämistavat, kuten käyttötapaus, sekvenssikaavio sekä tilakaavio, esiteltiin, ja niitä vertailtiin toisiinsa yleisyyden ja formaalisuuden perusteella. Tämän jälkeen tutkimuksessa kuvattiin tietojärjestelmän ylläpidon konteksti ja ylläpitoon liittyvien tehtävien tyypit. Lisäksi tarkasteltiin kolmea eri ylläpitoprosessia: pikakorjausmallia, iteratiivista parannusmallia ja IEEE 1219-1998 -standardia ylläpidolle. Ylläpitoprosessin esittelyn jälkeen esitettiin yleisiä tietojärjestelmän ylläpitoon liittyviä haasteita sekä dokumentaation hyödyntämistä ylläpidossa. Tutkimuksessa tutkittiin viittä erilaista ylläpidossa olevaa järjestelmää, niiden ylläpidon organisointia sekä dokumentaation hyödyntämistä ylläpidon aikana. Ominaisuuksiltaan erilaiset tietojärjestelmän noudattelivat erilaista ylläpitoprosessia ja hyödynsivät sen aikana eri vaatimusdokumentteja. Yleisimmin hyödynnytetyt dokumentit olivat käyttötapaukset ja käyttöliittymän eritasoiset kuvaukset. Dokumenttien tärkein tehtävä oli toimia ylläpidon aikaisten muutosten lähtökohtana. Dokumentteja hyödynnettiin myös tietojärjestelmän opettelussa ja tiedon lähteenä. Dokumenttien hyödyntämistä vaikeutti erilaiset ongelmat. Ongelmia ylläpidossa tuottivat mm. puutteellinen tai puuttuva dokumentaatio ja vaikeaselkoiset tai heikkolaatuiset dokumentit. Ongelmien korjaaminen ei vaatisi ihmeitä, vaan ongelmat olisivat selvitettävissä systemaattisella otteella ja hyvällä harkinnalla.fi
dc.description.abstractThis case study presented the requirements engineering process in general and related to three well-known software engineering processes, life cycle model, Rational Unified Process and Scrum process. This thesis elaborated the phases of requirements engineering process and focused on one part of it, requirements presentation. A set of commonly used requirements presentation forms, such as use case diagram, use case, sequence diagram and state diagram, were presented and compared on the basis generality and formality. After that, software maintenance was introduced. The study then described the context of software maintenance and different types of maintenance tasks. In addition, three different maintenance processes were studied: quick-fix model, iterative-enhancement model and the IEEE 1219-1998 standard for software maintenance. After presenting the software maintenance process, general challenges related to software maintenance and the exploitation of documentation in maintenance were presented. This thesis studied five different software under maintenance. The characteristics of these software varied, they used different maintenance process and exploited different kind of documentation. The most commonly used documents were use cases and user interface descriptions at different levels. The most important function of documents was to serve as a starting point for maintenance tasks. They were also used in learning a new software and as a source of information. Some issues were found that complicated the exploitation of documents. Problems in maintenance had been caused by e.g. incomplete documentation, complete lack of documentation and documents that are hard to understand or of poor quality. Correcting these problems would not require miracles, but they could be overcome with a systematic approach and good judgement.en
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleTietojärjestelmävaatimusdokumenttien hyödyntäminen ylläpidossa : tapaustutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009215906
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovaatimukset
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysoylläpito
dc.subject.ysovaatimusmäärittelyt
dc.subject.ysodokumentointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot