University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tietojärjestelmävaatimusdokumenttien hyödyntäminen ylläpidossa : tapaustutkimus

Thumbnail
View/Open
1.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lampinen, Anu
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tapaustutkimuksessa esitettiin vaatimusmäärittelyprosessi ja havainnollistettiin, miten se esiintyy kolmessa yleisessä tietojärjestelmän kehittämisprosessissa: vaihejakomalleissa, RUP-kehyksessä ja Scrum-prosessissa. Tutkielmassa avattiin vaatimusmäärittelyprosessin vaiheita ja pureuduttiin niistä yhteen, vaatimusten esittämiseen. Yleisimmät vaatimusten esittämistavat, kuten käyttötapaus, sekvenssikaavio sekä tilakaavio, esiteltiin, ja niitä vertailtiin toisiinsa yleisyyden ja formaalisuuden perusteella. Tämän jälkeen tutkimuksessa kuvattiin tietojärjestelmän ylläpidon konteksti ja ylläpitoon liittyvien tehtävien tyypit. Lisäksi tarkasteltiin kolmea eri ylläpitoprosessia: pikakorjausmallia, iteratiivista parannusmallia ja IEEE 1219-1998 -standardia ylläpidolle. Ylläpitoprosessin esittelyn jälkeen esitettiin yleisiä tietojärjestelmän ylläpitoon liittyviä haasteita sekä dokumentaation hyödyntämistä ylläpidossa. Tutkimuksessa tutkittiin viittä erilaista ylläpidossa olevaa järjestelmää, niiden ylläpidon organisointia sekä dokumentaation hyödyntämistä ylläpidon aikana. Ominaisuuksiltaan erilaiset tietojärjestelmän noudattelivat erilaista ylläpitoprosessia ja hyödynsivät sen aikana eri vaatimusdokumentteja. Yleisimmin hyödynnytetyt dokumentit olivat käyttötapaukset ja käyttöliittymän eritasoiset kuvaukset. Dokumenttien tärkein tehtävä oli toimia ylläpidon aikaisten muutosten lähtökohtana. Dokumentteja hyödynnettiin myös tietojärjestelmän opettelussa ja tiedon lähteenä. Dokumenttien hyödyntämistä vaikeutti erilaiset ongelmat. Ongelmia ylläpidossa tuottivat mm. puutteellinen tai puuttuva dokumentaatio ja vaikeaselkoiset tai heikkolaatuiset dokumentit. Ongelmien korjaaminen ei vaatisi ihmeitä, vaan ongelmat olisivat selvitettävissä systemaattisella otteella ja hyvällä harkinnalla. ...
 
This case study presented the requirements engineering process in general and related to three well-known software engineering processes, life cycle model, Rational Unified Process and Scrum process. This thesis elaborated the phases of requirements engineering process and focused on one part of it, requirements presentation. A set of commonly used requirements presentation forms, such as use case diagram, use case, sequence diagram and state diagram, were presented and compared on the basis generality and formality. After that, software maintenance was introduced. The study then described the context of software maintenance and different types of maintenance tasks. In addition, three different maintenance processes were studied: quick-fix model, iterative-enhancement model and the IEEE 1219-1998 standard for software maintenance. After presenting the software maintenance process, general challenges related to software maintenance and the exploitation of documentation in maintenance were presented. This thesis studied five different software under maintenance. The characteristics of these software varied, they used different maintenance process and exploited different kind of documentation. The most commonly used documents were use cases and user interface descriptions at different levels. The most important function of documents was to serve as a starting point for maintenance tasks. They were also used in learning a new software and as a source of information. Some issues were found that complicated the exploitation of documents. Problems in maintenance had been caused by e.g. incomplete documentation, complete lack of documentation and documents that are hard to understand or of poor quality. Correcting these problems would not require miracles, but they could be overcome with a systematic approach and good judgement. ...
 
Keywords
vaatimukset tietojärjestelmät ylläpito vaatimusmäärittelyt dokumentointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009215906

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esineiden internetin hyödyntäminen kuntoon perustuvassa ylläpidossa 

    Orpana, Lari (2016)
    Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi esineiden internetin ja kuntoon perustuvan ylläpidon pääkohdat. Kerättyä tietoa hyödynnetään esineiden internetin ja kuntoon perustuvan ylläpidon yhteistoiminnan ymmärtämiseen. ...
  • Vaatimusmäärittely osana ohjelmistokehitysprosessia 

    Virtala, Jani (2019)
    Tässä tutkielmassa tutkittiin, mistä tekijöistä ohjelmistokehitysprosessi koos-tuu. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, minkälainen on vaatimusmäärittelyn rooli ohjelmistokehityksessä. Tämä on tärkeää, sillä ohjelmistot ...
  • Tietojärjestelmien vaatimustenhallinta sotilaskontekstissa 

    Rinne, Anni (2020)
    Ohjelmistokehityksessä menestymisen edellytyksille luodaan merkittävä pohja vaatimusmäärittelyvaiheessa, joka ohjelmistoprojekteissa usein asemoituu projektin alkuvaiheeseen. Kuitenkin tutkimusten mukaan yleinen syy ...
  • Ketterien menetelmien hyödyntäminen videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpitoprosessissa 

    Vilhunen, Eetu (2016)
    Viime vuosien aikana peliala on kasvanut voimakkaasti ja siitä on kehittynyt viihteen ala, jonka asiakaskunta vaatii entistä hauskempia ja viihdyttävämpiä pelejä. Pelien odotetaan myös hyödyntävän nopeasti kehittyvän ...
  • Tietovaraston tietosisällön määrittely 

    Kähkölä, Jari (2016)
    Tietovarasto on kompleksinen rakennelma, joka kokoaa yrityksen liiketoiminnan kannalta keskeiset tiedot yhteen yrityksen päätöksenteon tueksi. Tietovarastojärjestelmä muodostuu useasta osasta jotka yhdessä muodostavat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre