Grammatikundervisning med fokus på muntliga uppgifter : ett materialpaket för gymnasiemodul 2 i B1-svenska
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsin kielen opettajien käsityksiä ja kokemuksia kieliopista ja sen opettamisesta. Tutkimusta varten ruotsinopettajille lähetettiin lomakekysely, jossa kartoitettiin yleisesti kieliopista ja sen opetuskäytänteistä, mahdollisista kehitystarpeista sekä opetuksessa käytettävistä materiaaleista. Lisäksi tarkoituksena on opettajien näkemysten sekä tutkimuksen teoreettisen taustan perusteella luoda suulliseen kielitaitoon ja kommunikaatioon perustuva materiaalipaketti lukion toisen moduulin kielioppisisältöihin. Materiaalipaketissa käsitellään viittä kielioppiteemaa: adjektiivin taivutus, omistus- ja demonstratiivipronominit, käskymuodot ja sivulauseet. Tehtävien painopiste on kielioppisääntöjen harjoittelun lisäksi suullisessa viestinnässä.
Tutkimuksen aineisto koostui kolmen ruotsinopettajan lomakevastauksista. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Pienen otannan vuoksi analyysi on ainoastaan laadullinen, vaikka tarkoituksena oli analysoida vastauksia myös määrällisesti. Tulokset osoittivat, että kielioppi käsitteenä opettajille tarkoittaa ennen kaikkea kielen rakenteita. Opettajat olivat yleisesti tyytyväisiä nykyisiin opetusmateriaaleihin, mutta suhtautuivat myönteisesti myös vaihtoehtoisiin materiaaleihin. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että opettajat käyttävät kieliopin opetuksessa monia eri opetusmetodeja sekä hyödyntävät vaihtelevasti oppikirjan ulkopuolisia materiaaleja, esimerkiksi Kahoot!- ja Quizlet-pelejä sekä YouTube-videoita.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
Torikka, Sara (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla ... -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
Pappinen, Iida (2015)Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Muntliga övningar i läroböcker : en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3
Luoto, Jesse (2020)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien ... -
Fallgropar och gråzoner vid bedömning av universitetsstudenters kunskaper i svenska
Kahri, Virve; Laurikainen, Heidi; Sevón, Sofia; Välimaa, Jari-Pekka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)I den här artikeln diskuterar vi bedömning av muntliga och skriftliga kunskaper i svenska på universitetsnivå. Bedömning av språkkunskaper kan vara komplex och innehålla flera fallgropar och gråzoner. När språket ska bedömas ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.