Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että
lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat
hyvät opettajat, hyvä ja monipuolinen pohjakoulutus sekä onnekkaat sattumat. Tämä tutkimus kohdistuu klassisen
musiikin laulajiin.
Tutkimusaineisto on kerätty toteuttamalla teemahaastattelu klassisen laulun asiantuntijoille, Jaakko Ryhäselle ja
kahdelle anonyyminä esiintyvälle tutkittavalle keväällä 2018. Nauhoitin ja litteroin haastattelut. Olen analysoinut
tutkimustuloksia ensin teemoittaen ja tämän jälkeen hermeneuttisella analyysillä. Tutkimuksen teoriaosuus pohjaa
sosiokonstruktivistiselle teorialle ja Lauri Rauhalan holistiselle ihmiskäsitykselle.
Tutkielmassani tarkastelen, mikä rooli itsetuntemuksella ja opettaja- oppilassuhteella on esiintyväksi laulajaksi
kasvamisen kannalta. Tämän lisäksi olen tarkastellut tutkimuksessani intuition ja flow-kokemusten merkitystä
esiintyvän laulajan työssä.
Tutkimus vahvisti käsitystäni siitä, että kasvaakseen esiintyväksi laulamisen asiantuntijaksi, laulaja tarvitsee
laulamisen taidon lisäksi itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja, stressinsietokykyä, hyviä opettajia, älyä ja
onnekkaita sattumia. Laulaja tarvitsee intuitiivista ymmärrystä oppiakseen laulamisen taito ja flow-kokemuksen
koettiin vievän laulajalta tajuntaa nykyhetkestä sekä auttavan häntä suoriutumaan työstään kivun tai surun keskellä.
Esiintyvältä laulajalta vaaditaan 2020-luvulla laulamisen taidon lisäksi muita monipuolisia taitoja, kuten
näyttelijäntyöllistä osaamista, tiimitaitoja ja nopeaoppisuutta työskennellessään ammattilaistuotannoissa.
Ulkonäöllä on myös laulajantyössä suuri merkitys. Käytin tutkimuksessani tärkeänä lähdeaineistona
oopperalaulaja-pedagogi-tohtori Lynn Eustisin (2005) teosta, jossa hän analysoi kattavasti laulajan ammatin
kokonaisvaltaisuutta ja sen problematiikkaa.
Digitalisaation kautta 2020-luvulla laulajan työnkuvaan kuuluu myös uudella ja merkittävällä tavalla sosiaalinen
media, joka koettiin välineenä oman artistijuuden ja jopa henkilökohtaisen persoonan markkinoimiseksi. Tutkimus
osoittaa, että laulajan työn vaatimukset kasvavat ja muuttuvat koko ajan. Tutkimustulokset kertovat kahden
laulajasukupolven kokemuksista työn tekemisestä ja sen ilmiöistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
Tammi, Niko; Laaksovuori, Tuukka (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, liittyvätkö opettaja-oppilassuhteen läheisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.–4. luokalla. Näitä yhteyksiä ei ... -
Oppilaiden temperamentin yhteys opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitoihin
Fomin, Krista (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajan sekä seitsemäsluokkalaisten temperamenttipiirteiden voimakkuuksia, opettaja-oppilassuhteen lämpimyyttä ja ristiriitoja sekä temperamentin yhteyttä ... -
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa
Jauhiainen, Tuomas (2011)Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ... -
Opettaja-oppilassuhteen yhteys oppilaan aritmeettisiin taitoihin ja matemaattiseen minäkäsitykseen perusopetuksen 6. luokalla
Tuhkanen, Minna (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen yhteyttä oppilaan aritmeettisiin taitoihin sekä oppilaan matemaattisen minäkäsityksen yhteyttä opettaja-oppilassuhteeseen perusopetuksen 6. luokalla. ...