PISA 18 : talousosaaminen
Laine, K., Ahonen, A. K., & Nissinen, K. (2020). PISA 18 : talousosaaminen. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2020:18. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-827-4
Julkaistu sarjassa
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisujaPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2020
PISA-tutkimusohjelma (Programme for International Student Assessment) toteutettiin vuonna 2018 seitsemännen kerran. Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n (Organisation for Economic and Cultural Development) toteuttaman tutkimusohjelman tarkoituksena on etsiä vastauksia siihen, miten peruskoulun päättövaiheessa olevat tai sen juuri päättäneet 15-vuotiaat nuoret osaavat etsiä, arvioida ja soveltaa tietoa arkielämän sekä tulevaisuuden tarpeista nousevien tehtävien ja ongelmien ratkaisemiseksi.
Suomi osallistui vuoden 2018 tutkimuksessa ensi kertaa talousosaamisen (Financial Literacy) arviointiin, joka oli tarjolla kansainvälisenä vaihtoehtona. Talousosaamisen arviontiin on voinut osallistua vuodesta 2012 alkaen, eli se oli nyt tarjolla kolmatta kertaa.
Talousosaamisen arviointiin osallistui 20 maata, joista 13 oli OECD:n kuuluvaa ja 7 niin kutsuttua partnerimaata.
Julkaisija
Opetus- ja kulttuuriministeriöISBN
978-952-263-827-4ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0343
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-827-4Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/41892709
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupuoli, ei-kognitiiviset piirteet ja talousosaaminen osaamisjakauman eri kohdissa PISA-tutkimuksessa
Kirjavainen, Tanja; Laine, Kati (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021) -
Suomalaisten talousosaaminen : kunnossa vai retuperällä?
Rautopuro, Juhani; Nissinen, Kari (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2020)Julkisuudessa on vuosien varrella arvosteltu suomalaisten ja etenkin nuorten talousosaamista ja taloudellista lukutaitoa. Heikon osaamisen on katsottu aiheuttavan ylivelkaantumista ja muita ongelmia. Syitä tilanteeseen on ... -
Pedagoginen asiantuntijuus liikkeessä ja muutoksessa : huomisen haasteita
Jokinen, Hannu; Taajamo, Matti; Välijärvi, Jouni; Honkimäki, Sanna; Keurulainen, Harri; Mikkola, Armi; Weissmann, Kirsti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
School and family environments promote adolescents’ financial confidence : Indirect paths to financial literacy skills in Finnish PISA 2018
Silinskas, Gintautas; Ahonen, Arto K.; Wilska, Terhi‐Anna (Wiley-Blackwell, 2023)This study investigates the associations of adolescents’ financial socialization factors—financial education in school and families—with financial confidence (i.e., confidence in using financial and digital financial ... -
Financial literacy among Finnish adolescents in PISA 2018 : the role of financial learning and dispositional factors
Silinskas, Gintautas; Ahonen, Arto K.; Wilska, Terhi-Anna (Springer, 2021)The aim or the present study was to examine the relative importance of financial education in school and families and dispositional factors (competitiveness, work mastery, meta-cognition) in predicting financial literacy ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.