Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä
Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää.
Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan
viestivät, miten matkailuyritysten työntekijät vastuullisuuden työarjessaan ymmärtävät ja miten
työntekijöiden sitoutuminen vastuullisuuteen ilmenee. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimus koostuu kahdesta aineistosta. Verkkosivuaineisto on koottu matkailuyritysten verkkosivujen
vastuullisuusosioita ja haastatteluaineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla matkailuyritysten
työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluna. Verkkosivuaineisto koostuu kolmen eri
matkailuyrityksen verkkosivujen vastuullisuusosioista ja haastatteluaineisto koostuu neljästä
haastattelusta. Molemmat aineistot analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan matkailuyritykset viestivät verkkosivuillaan monipuolisesti sosiaalista vastuuta ja
ympäristövastuuta taloudellisen vastuun viestimisen jäädessä vähemmälle huomiolle. Yritysten
työntekijöiden käsitykset työskentelemänsä yrityksen vastuullisuudesta ovat yhteneväisiä
verkkosivuviestinnän kanssa, jonka lisäksi työntekijät tuovat verkkosivuja monipuolisemmin
vastuullisuustoimia ilmi. Tulosten perusteella vastuullisuuteen sitoutuminen on helppoa työpaikalla
silloin, kun vastuullinen toiminta on myös osa omia arvoja ja vapaa-aikaa.
Tutkielma tuo monipuolisesti ilmi matkailuyritysten toimintaan toteuttamaa vastuullisuusviestintää ja
tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää matkailuyritysten vastuullisuusviestinnän kehittämiseen.
Tutkielma lisää ymmärrystä myös siitä, mitä vastuullisuus töissä työntekijöille merkitsee ja miten
työntekijöiden oma suhtautuminen vaikuttaa vastuullisuuteen sitoutumiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kestävän kehityksen toteuttaminen maaseutumatkailuyrityksissä
Väisänen, Hanna-Maija (2015)Matkailualalla kaiken kokoisilta yrityksiltä edellytetään kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään miten mikrokokoiset maatilamatkailuyritykset toteuttavat kestävyyttä toiminnassaan. Tutkimuksessa ... -
Ympäristövastuu Suomen päivittäistavarakaupassa : tarkastelussa S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi
Tykkyläinen, Riina (2018)Yrityksen yhteiskuntavastuu ja ympäristövastuu sen osana ovat tuoneet kestävän kehityksen mukaiset periaatteet osaksi yksityisten yritysten johtamista. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten ympäristövastuullisuus ... -
Planetaarinen kriisi tekee vastuullisuusasiantuntijoista aikuiskouluttajia
Käyrä, Minna: Korsunova, Angelina (Kansanvalistusseura, 2021)Kun yhteiskunta siirtyy vähähiilisempään tulevaisuuteen, vastuullisuudesta tulee osa useaa työnkuvaa. Muutokset päästöjen vähentämiseksi yhteiskunnassa vaativat toimia kaikilla aloilla. Muutokset ovat niin laajoja, että ... -
Koosta riippumatta : mikro- ja pienyritysten näkemyksiä yhteiskuntavastuusta
Sihvo, Ria (2015)Tutkielman tarkoituksena on selvittää eri alojen mikro- ja pienyritysten ajatuksia vastuullisesta liiketoiminnasta ja yhteiskuntavastuusta. Tutkimuskysymyksiä on yksi: Millaisia tekoja ja asioita yritykset pitävät omassa ... -
"Olisin pitkäänkin sairaanhoitajana, mutta..." : sosiaalisen vastuullisuuden murtumat julkisessa sairaalaorganisaatiossa
Pihlajamaa, Justiina (2023)Sosiaalinen vastuullisuus on noussut tärkeäksi toiminnan kehittämisen lähtökohdaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata sosiaalisen vastuullisuuden murtumia julkisessa sairaalassa. Lisäksi tarkastellaan, miten nämä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.