dc.contributor.advisor | Mikkola, Leena | |
dc.contributor.author | Alavuotunki, Fanni | |
dc.date.accessioned | 2020-09-09T05:36:59Z | |
dc.date.available | 2020-09-09T05:36:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71692 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää.
Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan
viestivät, miten matkailuyritysten työntekijät vastuullisuuden työarjessaan ymmärtävät ja miten
työntekijöiden sitoutuminen vastuullisuuteen ilmenee. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimus koostuu kahdesta aineistosta. Verkkosivuaineisto on koottu matkailuyritysten verkkosivujen
vastuullisuusosioita ja haastatteluaineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla matkailuyritysten
työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluna. Verkkosivuaineisto koostuu kolmen eri
matkailuyrityksen verkkosivujen vastuullisuusosioista ja haastatteluaineisto koostuu neljästä
haastattelusta. Molemmat aineistot analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan matkailuyritykset viestivät verkkosivuillaan monipuolisesti sosiaalista vastuuta ja
ympäristövastuuta taloudellisen vastuun viestimisen jäädessä vähemmälle huomiolle. Yritysten
työntekijöiden käsitykset työskentelemänsä yrityksen vastuullisuudesta ovat yhteneväisiä
verkkosivuviestinnän kanssa, jonka lisäksi työntekijät tuovat verkkosivuja monipuolisemmin
vastuullisuustoimia ilmi. Tulosten perusteella vastuullisuuteen sitoutuminen on helppoa työpaikalla
silloin, kun vastuullinen toiminta on myös osa omia arvoja ja vapaa-aikaa.
Tutkielma tuo monipuolisesti ilmi matkailuyritysten toimintaan toteuttamaa vastuullisuusviestintää ja
tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää matkailuyritysten vastuullisuusviestinnän kehittämiseen.
Tutkielma lisää ymmärrystä myös siitä, mitä vastuullisuus töissä työntekijöille merkitsee ja miten
työntekijöiden oma suhtautuminen vaikuttaa vastuullisuuteen sitoutumiseen. | fi |
dc.format.extent | 89 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009095800 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Viestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Communication | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3135 | |
dc.subject.yso | vastuullisuus | |
dc.subject.yso | yhteiskuntavastuu | |
dc.subject.yso | yritysvastuu | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.subject.yso | ympäristövastuu | |
dc.subject.yso | matkailu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |