University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Kuntatason kielikoulutusta kehittämässä: Autobiografinen tutkimus erään kielenopettajan ammatillisesta kasvusta kuntatason kielikoulutuspoliittisessa kontekstissa

Thumbnail.
View/Open
5.6Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Bärlund, Pia
Date
2020

 
This dissertation investigates the professional growth of a languages teacher in the municipality level context while making language education policy. The study focuses on how a teacher can impact language planning and language education policy during the professional growth. This study approaches lan-guage training policy autobiographical, auto ethnographical and narrative. The research shows how language learning development is organized and imple-mented in Finland at the community level. The research question is What kind of opportunities are there for a language teacher to develop language teaching in multiple language policy making environments? There is relatively little research on how an individual teacher can influence national level language education policy decision-making and how national level policies are implemented at the community level. In this dissertation I use an autobiographical approach based on my own professional growth as a basis to explore the above-mentioned research questions and I lean my approach to Urie Bronnfenbrenners ecological system theory. This dissertation includes three independent articles on classroom level language learning development, pre-service foreign language teacher education and in-service education of heritage language teachers. Common to the articles are the themes of authenticity in language learning and how communities use discretionary government transfer for the development of language learning as well as collaboration in language learning development with the University of Jyväskylä. The dissertation's data consists of materials collected during development projects, including parent and student feedback and development project discourse. ...
 
Kuntatason kielenopetuksen kehittämistä on tutkittu Suomessa kaikkiaan verrattain vähän. Tämä tutkimus käsittelee erään kielenopettajan ammatillista kasvua kuntatason kielikoulutuspoliittisessa kontekstissa. Väitöstutkimuksessa tarkastellaan ensinnäkin sitä, kuinka opettaja voi uran eri vaiheissa kehittää kuntatasolla kielikoulutuksen suunnittelua ja kielikoulutuspolitiikkaa siten, että laajentaa samalla omaa ammatillista osaamistaan ja syventää joitakin osa-alueita. Toiseksi kartoitetaan, mitä mahdollisuuksia kielikoulutuspolitiikan eri toimintaympäristöt tarjoavat kielenopettajalle opetuksensa kehittämiseen. Kysymystä tarkastellaan etenkin siitä näkökulmasta, kuinka yksittäinen opettaja voi vaikuttaa kansallisella tasolla kielikoulutuspoliittiseen päätöksentekoon ja kuinka kuntatasolla implementoidaan kansallisen tason linjauksia. Käytän tässä väitöskirjassa omaa kehityspolkuani kaikupohjana tutkimuskysymyksen avaamiseksi. Yhden kaupungin kielisuunnittelua ja politiikkaa sekä niiden vaikutusta kielikoulutuspolitiikkaan käsitellään tutkimuksessa autobiografisesti, autoetnografisesti ja narratiivisesti. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu ekologisen systeemiteorian perustalle. Väitöskirja koostuu kolmesta artikkelista, jotka tutkivat kielenopetuksen kehittämistä luokkahuonetasolla, opettajankoulutuksessa ja oman äidinkielen opettajien täydennyskoulutuksessa. Yhteistä artikkeleille ovat pedagogiset painotukset: autenttisuus kielenopetuksessa sekä kehittämis- ja hanketyö. Artikkelit perustuvat Jyväskylän kaupungissa tehtyihin kielenopetuksen kehittämishankkeisiin ja yhteistyöhön Jyväskylän yliopiston kanssa. Artikkelit on kirjoitettu ammatillisen kasvun eri kehitysvaiheissa. Artikkelien aineistojen lisäksi väitöskirjan aineisto koostuu kehittämishankkeiden aikana kerätystä materiaalista, kuten huoltaja- ja oppilaspalautteesta sekä kehittämishankkeiden aineistosta. ...
 
ISBN
978-951-39-8268-3
Contains publications
  • Artikkeli I: Bärlund, P. (2012) Lernen ohne Lehrbuch im DaF-Unterricht – Initiierung eines Pilotprojekts in zwei mittelfinnischen Grundschulen. German as a foreign language, No. 2–3, 157–184. www.gfl‐journal.de/2‐2012/Baerlund.pdf
  • Artikkeli II: Bärlund, P., Nyman, T., & Kajander, K. (2015). ”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014 (pp. 76-96). https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51230
  • Artikkeli III: Bärlund, P., & Kauppinen, M. (2017). Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study. L1 Educational Studies in Languages and Literature, 17, 1-23. DOI: 10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8268-3

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [2610]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre