Sopii vegaanille : ympäristöaiheet ja kestävä elämäntapa naistenlehdissä 2020-luvun kynnyksellä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmassa tarkastellaan ympäristöaiheiden ja kestävän elämäntavan käsittelytapoja naistenlehdissä. Tavoitteena oli selvittää, miten ympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin liittyvät aiheet sopivat naistenlehtiin, joiden ansaintalogiikka perustuu pitkälti ilmoitustuloihin. Aineistona on kolmen suomalaisen naisten yleislehden, Eevan Kodin Kuvalehden ja Me Naiset -lehden puolikkaat vuosikerrat vuodelta 2019, yhteensä 45 lehteä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu osasista, jotka koostuvat elämäntapojen hiilijalanjälkeen, kestäviin elämäntapoihin, vihreään kuluttajuuteen ja naistenlehti- sekä lifestyle-journalismiin liittyvästä aikaisemmasta tutkimuksesta. Tutkielma on aineistolähtöinen sekä hermeneuttinen, eli tulkitseva ja ymmärtämään pyrkivä. Analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysiä. Tarkoituksena oli selvittää, miten ja minkälaisissa juttutyypeissä ympäristöaiheita käsitellään ja tehdä näkyväksi, millaisilla tavoilla naistenlehdet edistävät tai ovat edistämättä kestävää elämäntapaa. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena tunnistin aineistosta 11 erilaista tapaa, joilla naistenlehdissä käsitellään ympäristöaiheita ja kestäviä elämäntapoja. Havaitsin myös, että ympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin liittyviä aiheita voidaan käsitellä – ja käsitelläänkin – kaikissa naistenlehtien keskeisissä juttutyypeissä mukaan lukien kuluttamista ohjaavat sisällöt. Tutkimuksen tuloksena syntynyttä ympäristöaiheiden ja kestävien elämäntapojen käsittelytapaluokitusta voi jatkossa käyttää työkaluna laajemman naistenlehtiaineiston perkaamisessa saman aiheen tiimoilta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Etsi kirppareilta nyt näitä!" : kestävän kulutuksen arvot Trendi-lehden muotituotenostoissa
Laine, Julia (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan kestävän kulutuksen arvoja Trendi-lehden muotituotenostoissa. Tarkastelussa huomioidaan tuotenostoihin valitut muotimerkit ja tuotenostojen tekoprosessien tekijät, jotka vaikuttavat tuotteiden ... -
Living standards and changing expectations : investigating domestic necessity and environmental sustainability in an affluent society
Aro, Riikka (University of Jyväskylä, 2017)This study explores how the problematic relations of rising living standards and environmental sustainability may be better understood by investigating domestic necessity and daily going-on. These key subjects are looked ... -
Framing sustainable lifestyles : organic consumption in a women's magazine
Sarja, Sessa Milla (2017)Forms of sustainable lifestyles and more responsible ways to consume have become more popular in recent years. This is reflected also in that mainstream media discusses about sustainability. Similarly, there is a growing ... -
Parisuhteen vuorovaikutuksen representoituminen naistenlehdissä
Väisänen, Krista (2011)Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten parisuhteen vuorovaikutus representoituu naistenlehdissä. Tutkimusaihe valikoitui siksi, että parisuhde läheisenä vuorovaikutussuhteena muodostaa vahvan ja yhteiskunnallisesti ... -
Lompakolla äänestäminen ei riitä – myös tuotteiden ja palvelujen tarjoajien on tartuttava luontokadon pysäyttämiseen
Uusitalo, Outi (Toinen Aatos Oy, 2023)Kuluttajilla on valmiuksia ja halua toimia luonnon kanssa sopusointuisella tavalla, mutta myös yhteiskunnan sekä kulttuuriarvojen, normien ja ihanteiden tulee tukea nykyistä kestävämpiä kulutustapoja, professori Outi ...