Rajanylityksiä : taidelähtöisen ryhmätyöskentelyn hyötyjä taideperustaisiin tutkimuksiin osallistuneille pakolaisille ja maahanmuuttajataustaisille henkilöille
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten eri ikäiset pakolaiset ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt hyötyvät taidelähtöisestä ryhmätyöskentelystä osana eri puolilla maailmaa toteutettuja taideperustaisia tutkimuksia. Tutkielman aineisto painottuu eri tieteenaloilla, 2000-luvulla julkaistuun tutkimukseen. Tutkielman seitsemästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista koostuvaa aineistoa tarkastellaan tutkimukseen ja ryhmätyöskentelyyn osallistuneen omasta hyötynäkökulmasta.
Tutkielman tuloksia jäsennetään osallistujalle itselleen henkilökohtaisena että yhdessä muiden kanssa saavutettuna hyötynä niin yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Tulosten tulkitsemisen tueksi sovelletaan myös luovan ryhmätoiminnan mallia (Huhtinen-Hildén & Isola 2019). Tutkielman tulokset osoittavat, että pakolaiset ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt hyötyvät taidelähtöisestä ryhmätyöskentelystä erityisesti yksilötasolla, jonka syntymistä edesauttaa työskentely ryhmässä muiden vertaisten kanssa. Lisäksi havainnot tukevat sitä, että luovan ryhmätoiminnan mallia sovellettaessa henkilön lähtökohdilla ei ole merkitystä.
Tutkielman tiedon avulla voidaan lisätä ymmärrystä taideperustaisen tutkimuksen ja taidelähtöisten menetelmien soveltuvuudesta pakolaisten ja maahanmuuttajataustaisten parissa tehtävään työhön. Tätä kohderyhmää koskevan kotimaisen taideperustaisen tutkimuksen vähyys osoittaa jatkossa tarpeen lisätutkimukselle.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4421]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Transmigrant and immigrant preschool visual response to intergenerational multimodal storytelling
Boivin, Nettie (Wydawnictwu Adam Marszalek, 2021)Newly arrived (refugees, migrants, transmigrants, immigrants) children require a shiftin intergenerational storytelling. Intergenerational storytelling enables culturally and linguistically diverse emergent learners exposure ... -
Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
Brotkin, Hanna; Pasanen, Heidi (2017)Leikin suoja on Hanna Brotkinin ja Heidi Pasasen laadullinen tutkielma, jossa analysoimme yhdessä omia kokemuksiamme vuorovaikutteisesti teoriaan peilaten. Nostamme tutkimuksessamme esiin niitä näkökulmia, jotka puhuttelevat ... -
The Art-Based Methods in Developing Transversal Competence
Piispanen, Maarika; Meriläinen, Merja (International Electronic Journal of Elementary Education, 2019)This article describes a project called “The art based methods in developing transversal competence” funded by The Finnish National Board of Education. The article is based on the hermeneutic phenomenological approach in ... -
Belonging, Trust and Relationships : Collaborative Photography with Unaccompanied Minors
Pöyhönen, Sari; Kokkonen, Lotta; Tarnanen, Mirja; Lappalainen, Maija (Multilingual Matters, 2020) -
Seitsemän elokuvaa kuulumisesta : lyhytelokuva menetelmänä ja tutkimuksen kohteena osallistavassa hankkeessa
Hiltunen, Kaisa (Filmiverkko ry, 2019)Artikkelissa pohditaan lyhytelokuvan roolia taideperustaisessa osallistavassa tutkimushankkeessa Rajojen yli – kuulumisen performansseja ja narratiiveja taiteen keinoin (2017–2021). Tutkijalähtöisessä hankkeessa ihmisiä ...