Rajanylityksiä : taidelähtöisen ryhmätyöskentelyn hyötyjä taideperustaisiin tutkimuksiin osallistuneille pakolaisille ja maahanmuuttajataustaisille henkilöille
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten eri ikäiset pakolaiset ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt hyötyvät taidelähtöisestä ryhmätyöskentelystä osana eri puolilla maailmaa toteutettuja taideperustaisia tutkimuksia. Tutkielman aineisto painottuu eri tieteenaloilla, 2000-luvulla julkaistuun tutkimukseen. Tutkielman seitsemästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista koostuvaa aineistoa tarkastellaan tutkimukseen ja ryhmätyöskentelyyn osallistuneen omasta hyötynäkökulmasta.
Tutkielman tuloksia jäsennetään osallistujalle itselleen henkilökohtaisena että yhdessä muiden kanssa saavutettuna hyötynä niin yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Tulosten tulkitsemisen tueksi sovelletaan myös luovan ryhmätoiminnan mallia (Huhtinen-Hildén & Isola 2019). Tutkielman tulokset osoittavat, että pakolaiset ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt hyötyvät taidelähtöisestä ryhmätyöskentelystä erityisesti yksilötasolla, jonka syntymistä edesauttaa työskentely ryhmässä muiden vertaisten kanssa. Lisäksi havainnot tukevat sitä, että luovan ryhmätoiminnan mallia sovellettaessa henkilön lähtökohdilla ei ole merkitystä.
Tutkielman tiedon avulla voidaan lisätä ymmärrystä taideperustaisen tutkimuksen ja taidelähtöisten menetelmien soveltuvuudesta pakolaisten ja maahanmuuttajataustaisten parissa tehtävään työhön. Tätä kohderyhmää koskevan kotimaisen taideperustaisen tutkimuksen vähyys osoittaa jatkossa tarpeen lisätutkimukselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
AHJO methods: Prompts and other communications used in the AHJO project's artistic qualitative investigation into factors affecting the well-being of staff at a Finnish university.
Saarinen, Taina; Perkins, Marc; Laihonen, Petteri; Ennser-Kananen, Johanna (University of Jyväskylä, 2024)AHJO-hankkeessa tutkittiin taidepohjaisin laadullisin keinoin tekijöitä, jotka ovat yhteydessä yliopistohenkilöstön hyvin- ja pahoinvointiin yhdessä suomalaisessa yliopistossa. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli ... -
AHJO: A qualitative investigation of well-being among staff at a Finnish university using art-inspired methodology, including workshops and individual interviews
Saarinen, Taina; Perkins, Marc; Laihonen, Petteri; Ennser-Kananen, Johanna (University of Jyväskylä, 2024)Tässä hankkeessa tutkittiin taidepohjaisin menetelmin tekijöitä, jotka vaikuttavat yliopistohenkilöstön hyvinvointiin ja ei-hyvinvointiin suuressa suomalaisessa yliopistossa. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli ... -
Eettisiä pohdintoja taideperustaisesta pakkomaahanmuuton tutkimuksesta
Pöyhönen, Sari (Siirtolaisuusinstituutti, 2023)Taideperustainen tutkimus herättää myös eettisiä pohdintoja esimerkiksi toiminnan vapaaehtoisuudesta ja valtasuhteista, anonymiteetin ja tunnistettavuuden jännitteistä sekä siitä, miten taideperustaisessa tutkimuksessa ... -
Participation, collaboration and co-creation in multimodal and arts-based research with refugee background young adults
Kärkkäinen, Katarzyna; Pöyhönen, Sari (Helsingin yliopisto, 2024) -
Transmigrant and immigrant preschool visual response to intergenerational multimodal storytelling
Boivin, Nettie (Wydawnictwu Adam Marszalek, 2021)Newly arrived (refugees, migrants, transmigrants, immigrants) children require a shiftin intergenerational storytelling. Intergenerational storytelling enables culturally and linguistically diverse emergent learners exposure ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.