”Se on niin paljon omalla vastuulla, et opiksä vai eksä opi” : lukio-opintojen haasteita opiskelijoiden kokemana
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lukiolaisten kokemuksia opintojen sujuvuutta haastavista tekijöistä. Tavoitteena oli ymmärtää lukio-opiskelun ongelmakohtia ja tuottaa siten tietoa lukio-opiskelun tuen kehittämiseen ja lukiolaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Tutkimus oli lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen, ja näin ollen tutkimusprosessi aloitettiin kuulemalla lukiolaisten opiskelukokemuksia. Puolistrukturoituihin ryhmähaastatteluihin osallistui seitsemän (N=7) lukiolaista eri vuosikursseilta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysin perusteella aineistosta löydettiin kuusi lukioopiskelua haastavaa tekijää. Lukio-opintojen haasteita olivat lukiolaisen vastuun määrä, akateemisten taitojen riittämättömyys, opetuksen eriyttämättömyys, kohtaamattomuus vuorovaikutuksessa, turhauttavat opetuskäytänteet sekä opiskelun merkityksettömyys. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisemmissakin tutkimuksissa muodostunutta käsitystä siitä, että lukiolaiset kantavat huolta jaksamisestaan ja menestyksestään lukio-opinnoissa, ja kaipaavat opiskeluunsa yksilöllisempää tukea ja tehokkaampaa opinto-ohjausta. Tulosten perusteella myös opettajien valmiuksia opetuksen eriyttämiseen ja opiskelijoiden yksilöllisempään kohtaamiseen tulisi lukioissa vahvistaa. Lisäksi koulun vuorovaikutuskulttuuria on tarpeen kehittää ja opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia tulisi lisätä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Tää koko APO on ollu kyl särö” : opiskelijoiden kokemuksia Covid-19-pandemian aikana toteutuneesta aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta
Lilli, Sonja; Meronen, Niina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta Covid-19-pandemiaa hillitsevien toimenpiteiden aikana v. 2020–2021. ... -
Ottaa ihmisen vastaan ihmisenä : vanhemmuuden haasteet ja vanhemmuuden tukeminen maahanmuuttajavanhempien ja ammattilaisten kokemana
Asuinmaa, Katja; Hautala, Marja (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maahanmuuttajavanhempien ja heidän kanssa työtä tekevien ammattilaisten kokemuksia maahanmuuttajien vanhemmuuden haasteista ja vanhemmuuden tukemisesta pikkulapsiperheissä. Lisäksi ... -
Urheilulukiolaisten siirtymä varhaisaikuisuuteen : identiteetin yhteys urheilun ja opintojen jatkamiseen
Joronen, Elina; Aunola, Kaisa; Nikander, Aku; Sorkkila, Matilda; Ryba, Tatiana V. (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Siirtymä varhaisaikuisuuteen tuo urheilijoiden elämään useita muutoksia, joiden vuoksi todennäköisyys lopettaa tavoitteellinen kilpaurheilu-ura kasvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suuri osa ... -
Arviointiselvitys 2018 : liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden mielipiteitä opintojen arvioinnista, palautteenannosta ja vilpistä
Ahokas, Essi; Löppönen, Antti (2019)Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen on havaittu ohjaavan opiskelua ja oppimista merkittävästi. Arvioinnin osana myös arviointiin kuuluva palautteenanto on merkityksellistä. Oppimisen kannalta pidetään tärkeänä ... -
”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Kurki, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.