Eronneiden isien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyttiin etävanhempina toimivien isien kokemuksiin kodin ja koulun yhteistyöstä. Lisäksi tarkasteltiin millaiseksi he kokevat osallisuuden lastensa koulunkäynnissä ja miten etävanhemmuus on vaikuttanut kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön.
Menetelmällisesti tutkimus on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2020. Aineisto koostuu viiden suomalaisen etävanhempi-isän haastatteluista. Isien kokemukset jakaantuivat kuuteen teemaan, joista jokaisessa esiintyy useita merkityksiä. Kokemuksissa korostuivat erityisesti jaettu vanhemmuus ja toimiva yhteishuoltajuus, lähivanhemman korostunut rooli, vanhemmuuden kokeminen yhteistyön kautta, osallisuus lapsen koulunkäynnissä sekä kodin ja koulun yhteistyön toimivuus. Lisäksi isät hahmottelivat kokemustensa kautta koululle periaatteita eroperheiden kanssa toimimiseen.
Tuloksista voidaan päätellä, että kodin ja koulun yhteistyöllä on merkitystä, mutta se ei ole vanhemmuutta määrittelevä tekijä. Yhteishuoltajuuden toimivuus on merkittävä tekijä kodin ja koulun yhteistyön toimivuuden kannalta. Kodin ja koulun yhteistyön kautta isät kokevat vanhemmuuden ja osallisuuden kokemuksia. Vaikka viestinnän tasapuolisuudessa on jonkin verran puutteita, isät ovat pääasiassa tyytyväisiä kodin ja koulun yhteistyöhön, ja kokevat haasteiden olevan muualla. Kodin ja koulun yhteistyölle asettaa omat haasteensa koulun toiminnan rajallisuus ja vaikutusmahdollisuudet haastavissa yhteishuoltajuustilanteissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kodin ja koulun yhteistyö opettajien ja eronneiden vanhempien kokemana
Juvonen, Kyösti (2013) -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
Vanhemmuuden vallanjako : kirjallisuuskatsaus sijaishuollon aikaisesta yhteistyöstä ja vanhempien toimijuudesta
Ojanne, Elina (2022)Tämä tutkielma käsittelee lastensuojelun sijaishuollon ja biologisten vanhempien välistä yhteistyötä vuorovaikutuksen keinoin. Tutkielmassa selvitetään, millaisia vuorovaikutusvallan tasoja vanhempien ja sijaishuollon ... -
Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"
Erkkilä-Wahtera, Tiina (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimuksen pääkysymys oli: Mitkä ovat ammatti-ihmisten kokemukset lastensuojelun ja koulun välisestä yhteistyöstä? ... -
"Tässä työssä on elämän makua" : perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Härkönen, Mira (2013)TIIVISTELMÄ Härkönen M. 2013. ”Tässä työssä on elämän makua”. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen ...