Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorLuoma, Kaisa
dc.date.accessioned2020-08-19T07:56:01Z
dc.date.available2020-08-19T07:56:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71459
dc.description.abstractTutkimukseni käsittelee vuorovaikutusta, kommunikaatiota ja musiikillista kommunikointia erilaisten oppijoiden opetustilanteessa. Vuorovaikutusta musiikissa ja musiikinopetuksessa on tutkittu kohtuullisen paljon, mutta erilaisiin oppijoihin liittyvä tutkimus on keskittynyt lähinnä musiikkiterapiaan musiikkiharrastuksen sijaan. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää, minkälaista vuorovaikutusta erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä voi tapahtua ja millaisilla keinoilla opettaja voi vaikuttaa vuorovaikutukseen ja tukea sitä. Tavoitteena oli myös selvittää, millaista musiikillista vuorovaikutusta ryhmässä tapahtuu. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja toteutin sen tapaustutkimuksena. Keräsin aineistoni musiikkikoulu Resonaarista, joka on musiikkikoulu erilaisille oppijoille. Havainnoin kahdesti erilaisten oppijoiden musiikkiryhmää ja haastattelin ryhmän opettajaa. Pienen otannan avulla pystyin tarkastelemaan ilmiötä yksityiskohtaisesti. Tutkielmassa käytettiin grounded theory -menetelmää, eli en tarkastellut aineistoa minkään tietyn teorian pohjalta vaan mahdollisimman aineistolähtöisesti. Aineistosta nousi esiin monia keinoja, joilla opettaja pyrki tukemaan ryhmän vuorovaikutusta. Opettaja käytti muun muassa huumoria, kehumista ja kannustamista. Ryhmässä tapahtunut musiikillinen vuorovaikutus oli kiinteä osa muuta vuorovaikutusta. Aineistosta ilmeni myös musiikkiharrastuksen kokonaisvaltaiset hyödyt oppilaille. Tuloksista voidaan päätellä, että opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa musiikkiryhmän vuorovaikutukseen. Tuloksista selvisi myös, että musiikkiharrastus on hyvin kokonaisvaltaista, sillä se kehittää muun muassa sosiaalisia taitoja ja itsenäisyyttä.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.titleVuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008195592
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoerilaiset oppijat
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoyhteismusisointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot