dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.author | Luoma, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2020-08-19T07:56:01Z | |
dc.date.available | 2020-08-19T07:56:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71459 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni käsittelee vuorovaikutusta, kommunikaatiota ja musiikillista kommunikointia erilaisten oppijoiden opetustilanteessa. Vuorovaikutusta musiikissa ja musiikinopetuksessa on tutkittu kohtuullisen paljon, mutta erilaisiin oppijoihin liittyvä tutkimus on keskittynyt lähinnä musiikkiterapiaan musiikkiharrastuksen sijaan. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää, minkälaista vuorovaikutusta erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä voi tapahtua ja millaisilla keinoilla opettaja voi vaikuttaa vuorovaikutukseen ja tukea sitä. Tavoitteena oli myös selvittää, millaista musiikillista vuorovaikutusta ryhmässä tapahtuu.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja toteutin sen tapaustutkimuksena. Keräsin aineistoni musiikkikoulu Resonaarista, joka on musiikkikoulu erilaisille oppijoille. Havainnoin kahdesti erilaisten oppijoiden musiikkiryhmää ja haastattelin ryhmän opettajaa. Pienen otannan avulla pystyin tarkastelemaan ilmiötä yksityiskohtaisesti. Tutkielmassa käytettiin grounded theory -menetelmää, eli en tarkastellut aineistoa minkään tietyn teorian pohjalta vaan mahdollisimman aineistolähtöisesti.
Aineistosta nousi esiin monia keinoja, joilla opettaja pyrki tukemaan ryhmän vuorovaikutusta. Opettaja käytti muun muassa huumoria, kehumista ja kannustamista. Ryhmässä tapahtunut musiikillinen vuorovaikutus oli kiinteä osa muuta vuorovaikutusta. Aineistosta ilmeni myös musiikkiharrastuksen kokonaisvaltaiset hyödyt oppilaille. Tuloksista voidaan päätellä, että opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa musiikkiryhmän vuorovaikutukseen. Tuloksista selvisi myös, että musiikkiharrastus on hyvin kokonaisvaltaista, sillä se kehittää muun muassa sosiaalisia taitoja ja itsenäisyyttä. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202008195592 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | erilaiset oppijat | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | yhteismusisointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |