Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.advisorLuoma, Eetu
dc.contributor.authorRönkä, Aleksanteri
dc.date.accessioned2020-08-11T05:27:09Z
dc.date.available2020-08-11T05:27:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71374
dc.description.abstractÄlykkäät, internetiin yhteydessä olevat esineet ovat arkipäiväistyneet yhteiskunnassamme ja täten esineiden internet on nykyään myös keskeinen tutkimusaihe informaatioteknologian alalla. Tutkimuksia on kuitenkin tehty vahvasti teknologiavetoisesti ja liiketoiminnallinen aspekti on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, jotka vaikeuttavat esineiden internetin kaupallistamista liiketoimintamallien ja -ekosysteemien näkökulmasta. Tärkeimmät havaitut haasteet liittyvät esineiden internetin puutteelliseen standardointiin, teknologioiden kehittymättömyyteen ja yhteensopimattomuuteen sekä konkreettisen hyödyn mitattavuuteen. Tutkielma toteutettiin soveltaen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen viitekehystä, mikä on suunniteltu tietojärjestelmätieteiden tutkimusta varten. Johdannon jälkeiset luvut keskittyivät olennaisten käsitteiden määrittelyyn ja esittelyyn, minkä jälkeen synteesiluvussa pyrittiin löytämään vastaus tutkimuskysymykseen.fi
dc.description.abstractIntelligent and interconnected things have become mundane in our society and thus Internet of Things is a crucial subject of interest in the field of information technology. Studies concerning the matter have been conducted focusing on technology, but the business aspect has been left aside. The goal of the thesis was to identify the factors that hinder commercializing Internet of Things from the point of view of business models and business ecosystems. In this thesis it was discovered that the most significant challenges are related to inadequate standardization, undeveloped and incompatible technologies as well as the problematic measurement of the benefits. The thesis was carried out by applying the framework of systematic literature review which is designed for the field of information systems. The chapters following the introduction focus on defining fundamental concepts after which the synthesis chapter is dedicated to discovering the answer for the research question.en
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.otherekosysteemi
dc.titleEsineiden internetin haasteet liiketoimintamallien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008115516
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopilvipalvelut
dc.subject.ysoesineiden internet
dc.subject.ysoliiketoimintamallit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot