Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLahdelma, Tuomo
dc.contributor.advisorNiemi-Pynttäri, Risto
dc.contributor.authorPennanen, Lea
dc.date.accessioned2020-08-06T05:16:17Z
dc.date.available2020-08-06T05:16:17Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71342
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaista kirjoittamista sadutus on. Mitä sadutustilanteessa tapahtuu kirjoittamisprosessin kannalta? Millaisia ovat saduttajan ja sadutettavan roolit? Miten tekijyys jakautuu sadutuksen osapuolten välille? Mihin sadutus sijoittuu suullisen ja kirjallisen tradition kentillä? Sadutus-menetelmää on aiemmin analysoitu pääasiassa kasvatustieteellisessä tutkimuksessa, ja tämän tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa näkökulmaa taiteen ja kulttuurin tutkimuksen alueelle. Tutkimusaineistona oli 3 – 7-vuotiaiden lasten sadutettuja kertomuksia sekä kaksi videotallennetta, joille on kuvattu sadutustilanteita. Saduttajan ja sadutettavan rooleja lähestyttiin havainnoimalla sadutustilanteita ja etsimällä sadutuspäiväkirjoista sekä lähdekirjallisuudesta näihin rooleihin liittyviä ilmauksia. Saduttajan rooleista tärkeimmiksi nousivat kuuntelijan, innostajan, kirjaajan ja mahdollistajan roolit. Sadutettava puolestaan on ennen kaikkea luova kertoja, päätöstentekijä ja tekijänoikeuksien haltija. Tutkimus osoitti, että kerrontatilanteena sadutus on dynaaminen, vuorovaikutteinen performanssi, jossa myös kontekstilla on suuri merkitys. Tutkimuksen toisessa osiossa verrattiin sadutettujen kertomusten kielellisiä ja rakenteellisia piirteitä Walter J. Ongin määrittelemiin suullisten kulttuurien kerronnallisiin ominaispiirteisiin. Vertailussa todettiin, että sadutetuissa kertomuksissa esiintyy suullisten ilmaisutapojen konventioista ainakin toisteisuutta sekä epiteettien ja rinnasteisten lauserakenteiden käyttöä. Sadutus ei ole kuitenkaan puhtaasti oraalinen kulttuurimuoto, vaan sadutustilanteessa on aina läsnä sekä kirjallisen että suullisen perinteen kerronnalle tyypillisiä elementtejä. Sadutuksen voikin nähdä näiden kahden tradition yhdistäjänä.fi
dc.format.extent103
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleSinä kerrot, minä kirjoitan : sadutus-menetelmä kirjoittamisen muotona.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008065488
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysolastenkulttuuri
dc.subject.ysosadutus
dc.subject.ysokerronta
dc.subject.ysosuullinen kulttuuri
dc.subject.ysokertomukset
dc.subject.ysotekijyys
dc.subject.ysotarinat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot